021-66583061

وبلاگ

دندان عقل و انواع آن

لوازم و تجهیزات

فهرست عناوین

دندان عقل به آخرین دندان در هر قوس فکی گفته می‌شود که بین ۱۸ تا ۲۵ سالگی (در برخی افراد امکان دارد زود تر هم رویش کند) در دهان می‌روید و دندانپزشکان اصطلاحاً آن را «آسیاب سوم» می‌نامند.(لوازم و تجهیزات)

دندان عقل در چه سنی رشد می کند؟

پس از از افتادن دندان های فرد در سنین کودکی و رشد کردن دندان های جایگزین، این دندان ها برای فرد دائمی خواهند بود. دندان های دائمی در یک فرد جایگزین نخواهند داشت و در صورت آسیب دیدن و افتادن فقط می توان با ایمپلنت دندان برای آن ها راجایگزین کرد. در واقع هر فرد بعد از رسیدن به سن بلوغ دارای 32 عدد دندان می باشد که سهم هر آرواره از آن ها 16 دندان می باشد. بعد از سن بلوغ در بسیاری از افراد ممکن است دندان های دیگری رشد کند که به آن ها دندان عقل می گوند. دندان عقل در انتهای هر آرواره ممکن است رشد کند و می تواند بدون آسیب به لثه و دندان های دیگر به عنوان دندان سالم در لثه فرد وجود داشته باشد و یا اینکه بنا به تشخیص پزشک کشیده و یا با جراحی خارج شود.

لوازم و تجهیزات

لوازم و تجهیزات

علائم رویش دندان عقل

نشانه هایی که می تواند علائم رویش دندان عقل باشند، عبارتند از:

  • احساس فشار و یا سوزش در لثه های خود در پشت دهان.(لوازم و تجهیزات)
  • درد شدید در سمت گوش، چشم یا سر می تواند نشانه دندان آبسه ای باشد. دندان‌های عقل نهفته در معرض عفونت هستند، اما آبسه به دلیل پوسیدگی دندان هم می تواند باشد.
  • درد فک یا درد در پشت دهان ممکن است به خاطر دندان‌های عقل باشد، اما همچنین می تواند نشانه ای از اختلال TMJ باشد.
  • لثه های متورم یا برش های قابل مشاهده در لثه.

گوش درد مداوم یا سردرد شدید می تواند زمانی اتفاق بیفتد که دندان عقل می کوشد تا راه خود را به پایین پیدا کند ولی فضای کافی در دهان ندارد. فشار به بافت ها و دندان های اطراف وارد می شود و باعث می شود؛ درد شدیدی در دهان و بالاتر از آن احساس شود.-ویژگی ها و کاربردهای آمالگام

انواع دندان عقل

دندان عقل نهفته:

معمولاً هر فردی دارای ۲ دندان عقل در فک بالا ،۲ دندان عقل در فک پایین و در مجموع دارای ۴ دندان عقل است. گاهی به دلایلی از جمله دلایل ارثی، بیماری‌های دوران کودکی(کم خونی، راشیتیسم)، عدم هماهنگی رشد استخوان فک با اندازه دندان‌ها و … این دندان‌ها در داخل فک نهفته می‌مانند.  دندان نهفته دندانی است که از زمان رویش آن گذشته و به دلایل متعدد قادر نیست که در ردیف مناسب سایر دندان ها قرار گیرد.

چنین دندان عقلی ممکن است در بافت نرم یا سخت گیر کرده باشد. مشکلاتی که دندان های نهفته عقل می‌توانند ایجاد کنند عبارت است از التهاب بافت نرم پوشاننده این دندان ها که در اغلب موارد درارتباط با دندان های نیمه رویش یافته اتفاق می‌افتد، پوسیدگی دندان عقل یا پوسیدگی در ناحیه مجاور دندان عقل، خطر صدمه رسیدن به دندان مجاور. عدم وجود دندان عقل یک یا چند نمونه از hypodontia است.(لوازم و تجهیزات)

دندان عقل نیمه نهفته:

اغلب مسائل به وجود آمده دربیماران مربوط به دندان های نیمه نهفته است. در این دندان ها به دلیل گیرغذایی بین دندان و لثه ی پوشاننده و آسیب به لثه از سمت دندان مقابل بیشترین احتمال به وجود امدن مشکلاتی از قببیل آبسه و سلولیت وجود دارد. این دندان باعث تحت فشار دادن سایر دندان ها شده و به مرور زمان دندان های مجاور را نیز خراب می‎ کند. زمان رویش دندان عقل، درد شدیدی در ناحیه فک احساس می‎ شود که همراه با سردرد و سرگیجه شدید است. دندان های عقل موجب پر شدن فضای فک و کج و اریب شدن دندان های مجاور می‎ شود. در مواردی نیز دندان های عقل به استخوان فک فشار وارد می‎ کند.-آبسه دندان و علائم آن چیست؟

فروشگاه دیدی دنت

 دیدی دنت از سال 1383 فعالیت خود را در زمینه عرضه لوازم دندانپزشکی, تهیه و توزیع لوازم و مواد دندانپزشکی, تجهیزات دندانپزشکی, ابزار استخراج, ابزار ترمیمی, فروش ابزار جراحی, قیمت ابزار عمومی, پریودانتیکس, ابزار معاینه, تجهیزات پروتزی, ابزار و تجهیزات ریشه‌درمانی (عصب کشی) , قیمت لوازم ارتودنسی, لوازم ایمپلنت و نمایندگی فروش تجهیزات دندانپزشکی شرکت جویا الکترونیک و دنا پویا آغاز کرده است. در این مجموعه سعی بر این بوده که با ارائه محصولات برتر و با کیفیت ، گامی در جهت ایجاد مجموعه ای کامل و بی عیب و نقص برداشته شود.

فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی و مواد دندانپزشکی دیدی دنت با هدف ارائه با کیفیت ترین لوازم و تجهیزات و مواد دندانپزشکی در خدمت دندانپزشکان عزیز و کلیه همکاران و فروشندگان صنف می باشد. شما عزیزان جهت خرید و تهیه ی انواع ابزار دندانپزشکی مناسب و کارآمد می توانید به سایت didident.com ،مراجعه کرده و با خیال راحت از اصل بودن کالا خرید خود را انجام دهید.

فروش لوازم دندانپزشکی و کلیه محصولات پزشکی و دندانپزشکی سایت به صورت عمده و تکی قابل انجام می باشد.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ در بخش منوی موبایل مشخص کنید.
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.