021-66583061

وبلاگ

آبسه دندان و علائم آن چیست؟

ابزار دندانپزشکی

فهرست عناوین

آبسه دندان، در داخل دندان تشکیل می شود. این مشکل زمانی روی می دهد که عصب دندان مرده یا از بین رفته باشد.آبسه کیسه‌ای حاوی مایعات چرکی است که در اطراف ریشه‌ی دندان عفونی شده ایجاد می‌شود و در همه سنین اتفاق می افتد و حتی در کودکان نیز می تواند بروز یابد. اگر دندان‌تان آبسه کرده است، حواس‌تان باشد که حتما باید به دندان‌پزشک یا اِندودِنتیست (متخصص ریشه‌ی دندان) مراجعه کنید. درصورتی‌که آبسه‌ دندان درمان‌نشده باقی بماند، عفونت ممکن است از ناحیه‌ی فک به سایر نواحی بدن از جمله سر و گردن سرایت کند. با ما همراه باشید زیرا در این مطلب از سایت دیدی دنت قصد داریم که به شما بگوییم علت آبسه دندان و علائم آن چیست

آبسه دندان چیست؟

پیلهٔ دندان یا آبسهٔ دندان چرک‌هایی است که در ریشه دندان جمع شده و باعث عفونی شدن آن می‌شود و ممکن است در صورت درمان نشدن به موقع می‌تواند به تدریج به فضاهای عمقی مانند فضاهای اطراف حلق، مجاری تنفسی و حتی اطراف مغز راه پیدا کند و موجب انسداد راه‌های تنفسی، درگیری مغز و مننژیت (التهاب پرده مغز) و درگیری خون و حتی مرگ شوند. آبسه دندان، عفونتی است که به علت پوسیدگی دندانی، بیماری پریودنتال یا یک ترک دندانی بوجود می آید. این عوارض می توانند اجازه ورود باکتری ها به داخل پالپ ( بافت نرم دندان  شامل اعصاب، عروق خونی و بافت همبندی) را داده و منجربه مرگ پالپ شوند.

درد شدید دندان در هنگام آبسه را می‌توان چنین توضیح داد: ورود میکروب‌ها به مغز دندان (پالپ دندان) باعث ایجاد التهاب در پالپ شده و این التهاب باعث افزایش حجم پالپ می‌شود. با توجه به اینکه پالپ دندان در یک محفظه بسته واقع شده، باعث افزایش شدید فشار داخلی آن می‌شود. این افزایش فشار، منجر به فشار آمدن به پایانه‌های عصب دندان شده و درد دندان شروع می‌شود.(ابزار دندانپزشکی)

ابزار دندانپزشکی

ابزار دندانپزشکی

علائم آبسه دندان

علائم و نشانه‌های آبسه دندان شامل موارد زیر است:

  • دندان درد شدید، مداوم و ضربان دار که می‌تواند در استخوان فک، گردن یا گوش احساس شود
  • احساس فشار بر لثه و موضع آبسه حین جویدن یا گاز گرفتن غذا
  • تب
  • ورم در صورت یا گونه
  • نرم و متورم غدد لنفاوی زیر فک یا گردن
  • خروج ناگهانی مایعات بد بو و بد مزه در دهان در صورت پارگی آبسه
  • مشکل در تنفس یا بلعیدن
  • درد در ناحیه آسیب دیده هنگام لمس
  • حساسیت به غذای سرد و گرم و مایعات
  • بدمزه شدن غذاها در دهان
  • احساس ناخوشایندی عمومی
  • دشواری در باز کردن دندان
  • بی خوابی

علامت اصلی آبسه دندان درد است. این درد ممکن است یک درد شدید باشد که معمولاً به طور ناگهانی شروع می شود. و طی ساعت ها یا روزهای بعدی شدیدتر می شود. در بعضی موارد، درد ممکن است به گوش، فک و گردن گشترش پیدا کند.(ابزار دندانپزشکی)

 

چگونه می توان از آبسه دندان جلوگیری کرد؟

بهترین راه برای پیشگیری از آبسه دندان، مراقبت از لثه و دندان و حفظ بهداشت دهان و دندان است:

  • حتما دندان های خود را یک بار در صبح و یک بار هنگام  شب مسواک بزنید. از خمیردندان های استاندارد که حاوی فلوراید هستند استفاده کنید.
  • هر روز برای تمیز کردن بین دندان های خود از نخ دندان استفاده کنید.
  • به صورت منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید و از خوردن خوراکی ها و نوشیدنی های حاوی شکر بپرهیزید. سعی کنید مصرف میان وعده ها و تنقلات را نیز محدود کنید.

اگر دهان شما بیش از حد خشک شده است، ممکن است شما در معرض خطر سوراخ شدن دندان و عفونت بیشتری قرار بگیرید. برای حل این مشکل سعی کنید، هر چند وقت یک بار یک جرعه آب بنوشید و یا از آدامس های بدون قند استفاده کنید. می توانید در این مورد نیز با پزشکتان مشورت کنید تا در صورت نیاز برای شما دارو تجویز کند.

انواع آبسه دندان

 آبسه پری اپیکال:

آبسه دندان، در داخل دندان تشکیل می شود. این مشکل زمانی روی می دهد که عصب دندان مرده یا از بین رفته باشد. این نوع از آبسه دندان در سر ریشه دندان ایجاد می شود. سپس عفونت ایجاد شده به استخوان اطراف دندان نیز سرایت کرده و در استخوان پخش می گردد.

باکتری ها از طریق حفره های ریز ناشی از پوسیدگی دندان یا پوسیدگی که در لایه بیرونی سخت دندان ایجاد می شود وارد دندان می شوند. پوسیدگی سرانجام لایه عاج دندان را نیز شکسته و باعث تخریب آن می شود. اگر پوسیدگی ادامه یابد، سرانجام سوراخ به درون پالپ نرم داخلی دندان نفوذ کرده و آن را آلوده می‌کند. به این وضعیت پالپیت یا التهاب و عفونت مغز دندان گفته می‌شود.

با پیشرفت پالپیت، باکتری‌ها به سمت استخوان آلوئولار که دندان را احاطه کرده و از آن پشتیبانی می‌کند، حرکت کرده و باعث به وجود آمدن آبسه پری اپیکال خواهد شد.

آبسه پریودنتال:

این نوع آبسه در اثر عفونت در فضای بین دندان و لثه ایجاد می شود که ممکن است این عفونت ناشی از آبسه لثه ممکن است در اثر گیر افتادن مواد غذایی بین لثه و دندان ایجاد شود.(ابزار دندانپزشکی)

ابتلا به این نوع آبسه در افرادی که سطح بهداشت دهان و دندان پایینی دارند بسیار رایج است. زیرا فضای زیر لثه و استخوان بدلیل عدم رعایت بهداشت محیط مناسبی برای رشد باکتری است. آبسه پریودنتال عموما در کنار دندان ایجاد می شود و به حاشیه لثه نزدیکتر است.

در بیشتر موارد، آبسه پریودنتال در افراد مبتلا به بیماری های پریودنتال رخ می دهد و تخلیه آبسه می تواند اثربخش باشد. اما برای جلوگیری از تکرار عفونت، بیماری پریودنتال باید تحت درمان قرار گیرد.

درمان های آبسه دندان

عصب‌کشی:

عصب‌کشی از جمله مؤثرترین روش‌هایی است که آبسه را درمان و دندان را حفظ می‌کند. طی فرایند عصب‌کشی، اِندودِنتیست دندان را سوراخ و مغز دندان و نیز مجاری ریشه را که از پایین به لثه راه دارند، تخلیه و سپس پر یا روکش خواهد کرد. در این‌صورت، دندان ترمیم‌شده نه‌تنها از لحاظ ظاهری بلکه از لحاظ کارکرد نیز مثل سایر دندان‌ها خواهد شد.

آنتی‌بیوتیک‌ها:

همچنین ممکن است یک دندانپزشک برای کاهش عفونت و جلوگیری از شیوع آن آنتی‌بیوتیک تجویز کند.
اگر عفونت قبلاً شیوع پیدا کرده باشد، ممکن است فرد نیاز به ادامه‌ی دوره درمان آنتی بیوتیکی خود داشته باشد. از طرف دیگر، ممکن است نیاز به تغییر نوع دیگری از آنتی‌بیوتیک‌ها باشد.
اگر عفونت شدید باشد، ممکن است فرد نیاز داشته باشد که در بیمارستان بماند و از طریق قطره‌ی داخل وریدی آنتی‌بیوتیک دریافت کند.(ابزار دندانپزشکی)

 کشیدن دندان دچار آبسه:

اگر دندانپزشک نتواند آبسه دندان را درمان کند و دندان دچار آبسه را نگه دارد، آن را می کشد و چرک آبسه را خارج می کند تا عفونت برطرف شود و در بدن پخش نگردد.

عمل جراحی:

هنگامی که آبسه لثه و یا دندان در سطح دهان یا گردن پخش شود، ممکن است نیاز به خارج کردن چرک آن در اطاق عمل، تحت بی هوشی عمومی وجود داشته باشد. علاوه بر این، اگر یک آبسه دندان درمان نشود، یا پس از عصب کشی دندان بزرگتر گردد، شما به احتمال زیاد نیاز به جراحی و پر کردن سر های ریشه دندان و نیز نمونه برداری از آن برای تشخیص مشکل خواهید داشت.

باز کردن آبسه با برش:

دندانپزشک یک برش کوچک در آبسه ایجاد می کند، و اجازه می دهد چرک تخلیه شود. سپس محل را با آب نمک (محلول سالین) می شوید. گاهی یک لوله تخلیه لاستیکی کوچک در محل برش قرار می دهد تا به کاهش تورم و سهولت تخلیه کمک کند.(ابزار دندانپزشکی)

درمان ریشه دندان:

درمان ریشه دندان شامل سوراخ کردن دندان آسیب‌دیده برای تخلیه آبسه و از بین بردن هرگونه پالپ آلوده است. سپس دندانپزشک شما محفظه پالپ را پر می‌کند. همچنین ممکن است برای تقویت دندان، آن را با یک تاج بپوشاند. روند گذاشتن تاج معمولا طی یک جلسه جداگانه انجام می‌شود.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ در بخش منوی موبایل مشخص کنید.
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.