021-66583061

وبلاگ

بهترین مواد برای پر کردن دندان

فهرست عناوین

از خواسته های تمام بیمارانی که به مطب دندانپزشکی مراجعه می کنند این است که دندان هایشان با بهترین مواد پر شود اما بهتر است به شما بگوییم که نمی توان مواد مشخصی را تحت عنوان بهترین مواد برای پر کردن دندان به همه افراد توصیه کرد و به اصطلاح از یک نسخه برای تمامی بیماران استفاده کرد. برای پر کردن دندان ابتدا باید به دنپزشک مراجعه کنید تا دندانپزشک پس از معاینه وضعیت و موقعیت بیمار از بهترین و مناسب ترین مواد برای پر کردن دندان استفاده کند. در ادامه این مطلب چند مورد از بهترین مواد برای پر کردن دندان را برای شما ارائه خواهیم داد.

چه زمانی به پر کردن دندان نیاز داریم؟

زمانی که دندانی دچار آسیب می شود، یا پوسیده و خراب می شود و یا ترک می خورد و به صورت کلی دچار نقص می شود، در این زمان اعصاب دندان تحریک می شود و احساس درد و یا انواع حس های ناخوشایند به سراغ فرد می آید. در این زمان دندانپزشک با معاینه دقیق به ترمیم و بازیابی عملکرد دندان کمک می کند.

انواع مواد برای پر کردن دندان

  • آمالگام

آمالگام همان ماده نقراه ای رنگ است که در پر کردگی دندان بسیار رایج است و بسیاری از دندانپزشکان از آن استفاده می کنند. این ماده ترکیبی از فلزات و قدیمی ترین مواد برای پر کردن دندان است و مقاومت بالایی دارد. اما از معایب این ماده می توان به رنگ آن اشاره کرد که ممکن است جلوه ای ناخوشایند به دندان ها بدهد. به همین دلیل از آمالگام بیشتر برای پر کردن دندان های عقبی استفاده می شود.

  • مواد سفید یا کامپوزیت

کامپوزیت یک ماده ای است که رنگ آن تقریبا همان رنگ دندان است و ظاهری بسیار طبیعی به دندان ها می دهد. برای چسباندن کامپوزیت به دندان نیازی به تراشیدن قسمت های سالم دندان نیست و تنها با تراشیدن همان مقدار خرابی و پوسیدگی می توان دندان را به خوبی ترمیم کرد. اما از معایب پر کردن دندان با مواد سفید یا همان کامپوزیت این است که تنها پر کردگی های کوچک و جزئی را پوشش می دهد و برای پر کردن عمیق دندان ها کاربردی ندارد.

  • سرامیک

سرامیک هم مقاومت بالایی دارد و به هیچ عنوان به مرور زمان رنگ طبیعی خود را از دست نمی دهد و دچار لک نمی شود و نسبت به آمالگام و کامپوزیت از هزینه بالاتری برخودار است.

  • گلاس آینومر

این ماده هم مانند کامپوزیت ها همرنگ دندان است و ظاهر دندان را بسیار طیعی و زیبا نشان می دهد اما گلاس آینومر تحمل فشار زیاد و بالا را ندارد و شکنندگی آن نسبت به بقیه مواد پر کردگی، بالاتر است.

  • پر کردن دندان با لیزر

ترمیم یا پر کردن دندان با دستگاه لیزر از جدید ترین روش های پر کردن دندان در دندانپزشکی است که در این روش از بی حسی استفاده نمی شود. چرا که پر کردن دندان با روش لیزر هیچ دردی را در دندان ایجاد نمی کند. از مزایای پر کردن دندان با لیزر این است که صدای دستگاه هندپیس تراش را کاهش می دهد.

 

 

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ در بخش منوی موبایل مشخص کنید.
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.