021-66583061

لمینت دندان سرامیکی

لمینت دندان سرامیکی

فهرست عناوین

لمینت دندان سرامیکی-همه ی افراد به دنبال داشتن دندان هایی سالم و زیبا و طرح لبخند زیبا می باشند. اما برخی از افراد ب دلیل داشتن دندان های بد شکل و بد رنگ نمی توانند به این خواسته خود دست یابند. در همین راستا این افراد می توانند از روشی به نام لمینت دندان استفاده نمایند و لبخند زیبا را به خود هدیه دهند.

لمینت یا لمینیت دندان یک روش پر طرفدار برای رفع بی نظمی های خفیف دندانی، شکستگی، ترک خوردگی و بدرنگی دندان ها است. لمینت دندان که با نام لامینیت هم شناخته می شود، یکی از پرکاربردترین روش های زیباسازی دندان ها می باشد. در این مطلب از سایت دیدی دنت قصد داریم که شما را با لمینت دندان سرامیکی آشنا کنیم.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان پوسته ی نازکی است که مطابق نیاز هر فردی طراحی شده و در ساخت آن ها از انواع مواد رنگ دندان استفاده می شود. در ساخت این پوسته های نازک از موادی با رنگ های طبیعی و نزدیک به رنگ دندان استفاده می شود. این پوسته ها روی سطح جلویی دندان ها نصب می شوند و رنگ، شکل، اندازه و طول دندان را تغییر می دهند و نیز با برطرف کردن نقایصی مثل لکه های دندان و تغییر رنگ آن، ظاهری زیبا را برای دندان هایتان به ارمغان می آورد.

لمینت دندان سرامیکی

لمینت دندان سرامیکی

مزایای لمینت دندان

اصلاح طرح لبخند:

همه افراد به دنبال داشتن لبخندهایی زیبا هستند؛ یکی از سریع ترین راه ها برای داشتن طرح لبخندی زیبا استفاده از لمینت دندان می باشد. لمینت دندان با پوششی که بر روی دندان های زرد شده و اسیب دیده ایجاد می کند دقیقا بعد از نصب شدن، لبخند افراد را به شکل چشمگیری تغییر می‌دهد.

مقاوم در برابر لکه و رنگ پذیری:

یکی از مزیت های بسیار عالی لمینت این است که به دلیل عدم متخلخل بودن، باعث شده تا در برابر رنگ‌پذیری یا تغییر رنگ مقاوم باشد. به این معنی که با خوردن مواد غذایی رنگی به سختی دچار تغییر رنگ می‌شود. و این بدان معنی است که لمینت‌ها رنگ مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی مانند شراب قرمز، انواع توت‌های رسیده و … و مواد غذایی رنگی و سایر مواردی که رنگ زیادی دارند را به خود جذب نمی‌کند. در حقیقت، لمینت به قدری مقاوم در برابر رنگ‌پذیری است که می‌توان از آن به عنوان یک روش سفید کننده دائمی دندان‌ها استفاده کرد.

برگشت پذیری کمتر:

احتمال برگشت پذیری لمینت سرامیکی نسبت به سایر روش ها کمتر است. در لمینت دندان به دلیل اینکه مقداری از مینای دندان تراشیده می شود ، در صورت حذف روکش لمینت ، دندان بدون محافظ می ماند و احتمال پوسیدگی دارد. به همین دلیل لمینت سرامیکی یک روش برگشت ناپذیر است.

کم تهاجمی بودن لمینت:

معمولا برای نصب لمینت های دندانی مقداری از تاج دندان تراش داده می شود اما میزان این تراش نسبت به سایر روش های مشابه کمتر می باشد و لذا آسیب چندانی به دندان ها وارد نمی شود و از این نظر می تواند نسبت به سایر روش ها برتری داشته باشد.

تغییر رنگ دندان در اثر مصرف برخی دارو ها:

مصرف برخی داروها از جمله آنتی بیوتیک های خانواده تتراسایکلین باعث تغییر رنگ دندان ها می شوند. مخصوصا اگر در سن کمتر از 8 سالگی مصرف شده باشند . برخی بزرگسالان هم که در سن بالاتر از ماینوسایکلین طولانی مدت برای درمان جوش (آکنه) استفاده می کنند، ممکن است خاکستری شدن دندان ها را مشاهده کنند. معمولا این دسته از تغییر رنگ ها به خوبی به بلیچینگ (سفید کردن دندان ) پاسخ نمی دهد و برای درمان نیاز به لمینت دندان یا کامپوزیت دندان دارند .

کاربردهای لمینت دندان:

  • دندان های تیره و رنگ گرفته
  • دندان های لکه دار مادرزادی (hypocalcification)
  • دندان های شکسته شده
  • بهم ریختگی های متوسط تا خفیف دندانی
  • بستن فواصل دندانی(دیاستما)
  • ناهنجارهای دندانی مادرزادی
  • افزایش ارتفاع طول تاج ها
  • دندان های متمایل به سمت زبان

لمینت دندان سرامیکی

لمینت سرامیکی و یا همان پرسلن ونیر یکی از روش های جدید می باشد. در این روش از پوسته‌های چینی بسیار نازک از جنس سرامیک، استفاده می‌شود. این پوسته نازک به قطر 5 الی 6 میلیمتر می باشد که بر روی دندان قرار می گیرد. این نوع از لمینت دندان در خارج از مطب و در لابراتور ساخته می‌شود و درمان آن نیز برخلاف لمینت کامپوزیتی دارای جزئیات بیشتر می باشد. برای انجام لمینت سرامیکی ابتدا قسمتی از دندان تراشیده می شود سپس قالبی از سطح دندان تهیه شده و به لابراتور فرستاده می شود . سپس با توجه به رنگ دلخواه فرد لمینت سرامیکی ایجاد می شود.

انجام لمینت‌های سرامیکی به زمان بیشتری نیاز دارد و در چند جلسه انجام می شود. پس از ساخت لمینت‌های سرامیکی پوسته‌های آماده توسط دندانپزشک و با استفاده از مواد دندانپزشکی و ابزاری دیگر بر روی دندان‌ها چسبانده می‌شوند.

درصورتی که لمینت سرامیکی توسط یک دندانپزشک باتجربه انجام شود می تواند بهترین نوع لمینت دندان و سایه و رنگ مناسب برای پوشاندن عیوب ظاهری دندان های بیمار را انتخاب کنند.

مزایای لمینت های سرامیکی

– یکی از مزایای این نوع لمینت حفظ ساختار دندان می باشد، در لمینت ها تنها حدود 0.3 تا 0.7 میلی متر از سطح دندان تراشیده می شود که در مقایسه با سایر روش ها که بین 1 تا 2 میلی متر از بافت دندان تراشیده می شود، کمتر می باشد لذا درمانی محافظه کارانه تر محسوب می شود و قسمت بیشتری از ساختار دندان حفظ می شود.

– به دلیل این که در این روش عمق تراش کم و محدود می باشد معمولاً نیازی به تزریق بی حسی نمی باشد.

– یکی دیگر از مهمترین مزیت های این روش زیبایی طبیعی آن می باشد، در لمینت های سرامیکی انعکاس و عبور نور شبیه به دندان های طبیعی می باشد.

– در برابر رنگ پذیری مقاوم  می باشد و مصرف مواردی مانند مصرف بالای چای و قهوه در طول روز و یا مصرف سیگار و یا سایر مواد غذایی رنگی باعث تغییر رنگ آن نمی شوند.

– باند یا اتصال شیمیایی قوی به دندان دارند و همچنین مقاومت بسیار بالایی دربرابر نفوذ مایعات دارند.

– سازگاری زیستی بسیار خوبی را دارا می باشند، لثه ها با سرامیک ها سازگار بوده و آن ها را به خوبی تحمل می کنند، در نتیجه در صورت رعایت بهداشت دهان مناسب، لثه ها پس از درمان لمینت کاملا سالم و نرمال خواهند بود.(ابزار دندانپزشکی)

– درنهایت هم اینکه این روش مقاومت خوبی در برابر سایش دارد.

لمینت دندان کامپوزیتی:

لمینت کامپوزیتی سریع تر و راحت تر از لمینت سرامیکی انجام می شود. در این روش با استفاده از مواد (کامپوزیت) بد فرمی های دندانی ، فواصل باز بین دندانی ،ترک های دندانی ، بهم ریختگی های دندانی ، لب پر شدن دندان ها و شکستگی های  دندانی و … برطرف می شود.

جنس این ونیرکامپوزیت ها از نوع خاصی از مواد ترمیمی زیبایی است که هم رنگ دندان می باشند كه با مهارت و دقت بسیار زیاد و شناخت اصول زیبایی و آناتومی دندان ها بر روی دندان ها قرار داده می شود و در صورتیکه به صورت صحیح و تخصصی کار شوند و با دقت پالیش شوند (در زمان ساخت) به هیچ وجه باعث التهاب لثه یا بدبویی دهان نمی شوند.

این روش دریک جلسه انجام می شود و نیاز به قالب گیری نیز ندارد. در واقع لمینت کامپوزیت توسط دکتر و در مطب ساخته می شود و طول عمر کمتری نسبت به لمینت سرامیکی دارد و زمان بیشتری نسبت آن می گیرد. (ابزار دندانپزشکی)

نحوه انجام لمینت کامپوزیتی

در این روش دندانپزشک در مرحله اول دندان ها را با ابزار مخوصص جدا می کند. نکته بسیار مهم در کامپوزیت این است که دندان ها باید تک تک لمینت شوند و تا درمان دندان اول به پایان نرسیده به سراغ دندان بعد نمی توان رفت. برای اینکار ابتدا مواد کامپوزیت به دندان مالیده می شود و پس از این که کار اول تمام شد با اشعه یووی مواد کامپوزیت را سفت و سخت می کند و این مرحله برای تک تک دندان ها اجرا می شود هنگامی که کار تمام دندان ها به پایان رسید با پولیش کامپوزیت ها را فرم و شکل می دهند، که این به سلیقه خود بیمار انجام می شود.

مزایا لمینت کامپوزیتی

کامپوزیت دندان به نسبت درمانی است راحت ، که سریع به نتیجه دلخواه شما می رسد، و اگر درست و توسط فردی ماهر انجام بگیرد، بسیار زیباست.

معایب

عیب کامپوزیت دندان این است که ، بسیار دستخوش تغییرات انبساط حرارتی می باشد. علت رنگ گرفتن بیشتر کامپوزیت ها نسبت به لامینت سرامیک ها و حتی علت بسیاری موارد تغییر رنگ لبه ای بعد از چند مدت گذشتن از درمان کامپوزیت دندان (لمینت کامپوزیتی) به طور قطع همین است.

هرچند هنوز هم ما برای اصلاح های کوچک در دندان ها به سمت لمینت های کامپوزیتی می رویم، اما باید این را بدانیم که در موارد وسیع، شاید اندیشیدن راهی دیگر کارآمد تر باشد.(ابزار دندانپزشکی)

چه کسانی نباید از لمینت دندان استفاده کنند؟

لمینت روشی در دندانپزشکی زیبایی است که باعث برطرف کردن رنگ دندان ها و پرشدن فاصله بین آنها می شود به همین دلیل افرادی که دندان های سالم دارند نباید دندان های خود را لمینت کنند زیرا هر بار که از این روش استفاده نمایند، لایه بسیار نازکی از آن تراشیده می شود. اگر این روال ادامه پیدا کند و هر بار مقداری از دندان تراشیده شود، عمر دندان بسیار کوتاه شده و در طولانی مدت به دلیل ایجاد آسیب های ایجاد شده ممکن است دندان به پر کردن، عصب کشی و یا حتی کشیدن احتیاج داشته باشد.

برخی از افراد جوان که سنی بین 17 تا 30 سال دارند به علت زیبایی و سفید شدن دندان ها اقدام به گذاشتن لمینت می کنند اما عمر این لمینت ها دائمی نیست وفرد پس از مدتی دوباره باید دندان هایش را لمینت کند.

منبع : دیدی دنت

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ در بخش منوی موبایل مشخص کنید.
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.