021-66583061

وبلاگ

آمالگام دندانپزشکی – ویژگی ها و کاربردهای آمالگام

لوازم و تجهیزات

فهرست عناوین

آمالگام دندانپزشکی چیست؟

آمالگام دندانی ماده ای متشکل از جیوه، نقره، مس، قلع و روی است که برای پر کردن حفره های دندان از آن استفاده می شود. به دلیل رنگ و شکل ظاهری اش به نام فیلر نقره هم شناخته می شود. بیشر از پنجاه در صد آمالگام از جیوه تشکیل شده تا بتواند سایر مواد را با هم ترکیب کند و حالت خمیری شکل به وجود بیاورد. استفاده از آمالگام مورد استقبال پزشکان زیادی است؛ به دلیل این که آمالگام عمر طولانی تری نسبت به کامپوزیت ها دارد و در صورت مراقبت صحیح بین 10 تا  12 سال ماندگاری دارد. دومین دلیل این که آمالگام مورد استفاده تعداد زیادی از دندان پزشکان قرار می گیرد، انعطاف پذیری و نرمی زیاد این ماده است. آمالگام یک فلز بسیار منعطف است و می تواند بعد از قرار گرفتن در دندان به راحتی تغییر شکل داده و حفره های دندانی را پر کند. هم چنین آمالگام قیمت مناسب تر و ارزان تری نسبت به سایر مواد پر کردنی دندان دارد.

با وجود این که در ترکیبات آمالگام از جیوه استفاده شده است، اما این ماده اصلا برای سلامتی انسان مضر نیست. به این دلیل که جیوه مورد استفاده در آمالگام از حالت آزاد خود خارج شده و خواص ابتدایی و مضر خود را از دست داده است. با این وجود افرادی هم هستند که به طور کلی بدنشان نسبت به مواد آمالگام حساسیت دارد و دچار عوارضی مانند کهیر و یا ضایعات قرمز پوستی در اطراف دهان خود را نشان می دهد. این افراد برای پر کردن دندان هایشان باید از موادی غیر از آمالگام استفاده کنند.

مزایا و معایب آمالگام دندانپزشکی

از مزیت های مهم آمالگام که باعث شده هنوز هم طرفداران زیادی داشته باشد، مقاومت و ماندگاری بسیار بالای این ماده است. به همین دلیل است که دندان پزشکان از این مواد بیشتر برای پر کردن دندان های آسیای افراد استفاده می کنند؛ چون معمولا دندان های آسیا تحت فشار بیشتری نسبت به دندان های جلویی هستند.

مزیت دیگر نرمی و انعطاف آمالگام است که به راحتی به هر شکلی در می آید و تمام درز ها و فرو رفتگی های دندان را پر می کند و با این کار می تواند جلوی نفوذ باکتری های مخرب دندان را به داخل دندان بگیرد.

با وجود همه این مزیت ها و ویژگی های مثبت، آمالگام معایبی هم دارد . اولین عیب این ماده رنگ آن است. بسیاری از افراد تنها به دلیل رنگ ناخوشایند آمالگام هنگام پر کردن دندانشان کامپوزیت ها را ترجیح می دهند.

عیب دیگر آمالگام این است که به خاطر وجود فلز های مختلف در آن خاصیت رسانایی پیدا می کند و با گرما و سرمای مواد غذایی افراد احساس درد ناخوشایندی در دندانشان پیدا می کنند. البته این حساسیت بعد از یک یا دو ماه از بین می رود. از معایب دیگر آمالگام این است که برای پر کردن دندان با استفاده از آمالگام دندان پزشک باید قسمت زیادی از دندان را بتراشد تا بتواند این مواد را در داخل دندان قرار دهد. بنابراین ممکن است مقدار زیادی از قسمت های سالم دندان از بین برود.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ در بخش منوی موبایل مشخص کنید.
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.