021-66583061

وبلاگ

توضیحاتی درمورد انواع دندان

ابزار دندانپزشکی

فهرست عناوین

دندان ساختارهایی سفیدرنگ در درونِ دهان بر روی آرواره بسیاری از مهره‌داران هستند که برای خوردن، جویدن و تکه‌تکه کردن خوراک به کار می‌رود. انسان دارای دندان شیری در کودکی و دندان دائمی بعداز کودکی در طول زندگی خود است.(ابزار دندانپزشکی)

همچنین در انسان‌ها، دندان نقشِ بسیار برجسته‌ای در سخن گفتن و تلفظ دارد. یک فرد برای آن‌که دندان‌های سالمی داشته باشد، باید در شبانه روز دست کم ۲ بار از مسواک و نخ دندان استفاده کند. برخلاف باور عموم، استفاده صحیح از نخ دندان نه‌تنها فاصله‌ای بین دندان‌ها نمی‌اندازد، بلکه باعث از بین رفتنِ پلاک‌هایِ میکروبی بینِ دندان می‌شود که این خود تأثیر به سزایی در کاهشِ پوسیدگی‌های بین دندانی دارد.

دندان شیری

تعداد دندان‌های شیری، ۲۰ عدد (در هر آرواره ۱۰ عدد) بوده که به مرور می‌افتند و ۳۲ عدد دندانِ دائمی جای آن‌ها را می‌گیرند. تکامل این دندان‌ها از دورهٔ جنینی آغاز می‌شود و بعد از تولّد در سنینِ شش ماهگی در می‌آیند. این دندان ها نیاز به مراقبت فروانی دارند و مراقبت و رشد صحیح آنها ضامن سلامتی دندان های دائمی است.

دندان دائمی

تعداد دندان‌های دائمی، ۳۲ عدد (در هر آرواره ۱۶ عدد) بوده که رشد آن‌ها از شش ماهگی آغاز می‌شود و تا بیست سالگی ادامه می‌یابَد که دندان‌هایِ عقل در می‌آیند. به طور کلی در افراد بالغ در هر نیمه فک دو دندان پیشین، یک دندان نیشبا نوک تیز، دو دندان آسیای کوچک و سه دندان آسیای بزرگ وجود دارد.(ابزار دندانپزشکی)

 

"<yoastmark

دندان های پیش

دندان هایی هستند که در قسمت وسط و جلوی دهان واقع شده اند و آنها را می توان راحت مشاهده کرد.هر فرد به طور طبیعی دارای 8 دندان پیش است که 4 تای آنها در فک بالا و 4 تای آنها در فک پایین قرار دارند و موارد استفاده از این دندان : بریدن و خرد کردن انواع غذا هاست.

دندان های نیش

هر انسانی 4 عدد دندان نیش در دهان خود دارد که 2 عدد در فک بالا و 2 عدد در فک پایین او تعبیه شده است. این دندان ها دارای نوک تیز هستند و می توانند به راحتی غذاها را پاره و سوراخ کنند.

دندان های آسیای کوچک

کنار هر دندان نیش ، دو دندان آسیای کوچک (جمعا“ هشت عدد) قرار دارند که فاصله بین دندانهای نیش تا آسیای بزرگ را پر می‌کنند. سطح روی آنها پهن و تخت و لبه‌های آنها تیز و عاج دار می‌باشد. دندانهای آسیای کوچک کنار نیشها ، دو ریشه‌ای و دندانهای آسیای کوچک کنار آسیاهای بزرگ ، تک ریشه‌ای هستند. در فک پائینی ، تمامی دندانهای آسیای کوچک ، تک ریشه‌ای می‌باشند.(ابزار دندانپزشکی)

دندان های  آسیای بزرگ

دندان های  آسیای بزرگ به تعداد 12 عدد می باشد. که در قسمت انتهایی فک های بالا و پایین قرار دارند. که آنها را با نام های آسیای اول ، آسیای دوم وآسیای سوم نیز می شناسند. به دندان های آسیای سوم ، دندان های عقل نیز می گویند . این دندان ها در سنی حدود 16 الی 20 سال می رویند. معمولا پزشکان معتقدند که دندان های عقل تاثیرخاصی در جویدن  ندارند.

دندان عقل

دندان های آسیای بزرگ سوم که به دندان عقل نیز معروف می‌باشند، در انتهای فکها واقع شده و معمولا“ بین ۱۶ تا ۲۰ سالگی شروع به در آمدن می‌کنند. از آنجایی که دندان های عقل ، آخرین دندان هایی هستند که در می‌آیند، عمدتا ‌روی فک جای کافی برای رشد آنها باقی نمی‌ماند. اگر دندان ها بهم فشرده و فک کوچک باشد، ممکن است دندان های عقل زیر سایر دندان ها یا استخوان فک نهفته شوند. اگر تنها قسمتی از دندان عقل دربیاید ایجاد درد و ناراحتی خواهد کرد که در آن صورت باید با جراحی از دهان خارج شود.

بین دندان های عقل و آسیای بزرگ اول ، دندان های آسیای بزرگ اول دندان های آسیای بزرگ دوم یا دندان های آسیای دوازده سالگی وجود دارد. دندان های آسیای بزرگ ، دندان های درشتی هستند که سطح آنها پهن بوده و برای آسیاب کردن و جویدن غذا کاربرد دارند. آسیاهای بزرگ واقع بر روی فک بالایی ، ریشه‌های مجزا دارند ولی دندان های آسیای بزرگ فک پائینی ، دو ریشه‌ای هستند.

آناتومی دندان

دندان ها ساختمان سختی دارند که در فک داخل استخوان آلوئول قرار دارند هردندان شامل یک قسمت قابل رویت به نام تاج و یک یا چند ریشه
داخل استخوان است ریشه وتاج در قسمت طوق به هم می پیوندند .(ابزار دندانپزشکی)
دندانهای ثنایا در جلوی قوس فکی هستند وتاج آنها فقط شامل یک لبه برنده است که برای بریدن تکه های کاغذ است ونقش مهمی در صحبت
کردن وظاهر صورت ایفا می کند .

کانین در کنار ثنایاها قرار دارد وتاج نوک دار تیز آنها برای گرفتن وبریدن تکیه های بزر غذا وتبدیل آن به تکیه های کوچکتر است.
سطح جونده (اکلوزال) پره مولرها ومولرها شامل کاسپهایی است که بین آنها شیار قرار دارد وکار آسیاب کردن وقابل هضم کردن غذا را به عهده
دارند .

فروشگاه دیدی دنت

 دیدی دنت از سال 1383 فعالیت خود را در زمینه عرضه لوازم دندانپزشکی, تهیه و توزیع لوازم و مواد دندانپزشکی, تجهیزات دندانپزشکی, ابزار استخراج, ابزار ترمیمی, فروش ابزار جراحی, قیمت ابزار عمومی, پریودانتیکس, ابزار معاینه, تجهیزات پروتزی, ابزار و تجهیزات ریشه‌درمانی (عصب کشی) , قیمت لوازم ارتودنسی, لوازم ایمپلنت و نمایندگی فروش تجهیزات دندانپزشکی شرکت جویا الکترونیک و دنا پویا آغاز کرده است. در این مجموعه سعی بر این بوده که با ارائه محصولات برتر و با کیفیت ، گامی در جهت ایجاد مجموعه ای کامل و بی عیب و نقص برداشته شود.

فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی و مواد دندانپزشکی دیدی دنت با هدف ارائه با کیفیت ترین تجهیزات و مواد دندانپزشکی در خدمت دندانپزشکان عزیز و کلیه همکاران و فروشندگان صنف می باشد. شما عزیزان جهت خرید و تهیه ی انواع ابزار دندانپزشکی مناسب و کارآمد می توانید به سایت didident.com ،مراجعه کرده و با خیال راحت از اصل بودن کالا خرید خود را انجام دهید.

فروش لوازم دندانپزشکی و کلیه محصولات پزشکی و دندانپزشکی سایت به صورت عمده و تکی قابل انجام می باشد.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ در بخش منوی موبایل مشخص کنید.
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.