021-66583061

وبلاگ

معرفی ابزار های دندانپزشکی (وسایل دندانپزشکی)

ابزار دندانپزشکی

فهرست عناوین

صنعت دندانپزشکی یکی از صنایع رو به رشد و تمام نشدنی در لم پزشکی است .تا زمانیکه انسان دندان دارد و برای غذا خوردن از دندان استفاده می کند، به علم دندانپزشکی و ابزار و لوازم دندانپزشکی نیاز خواهدداشت. بنابراین دندانپزشکی یکی از رشته‌های پزشکی بسیار حساس و البته دارای تجهیزات و ابزار بسیار کاربردی و ظریف است، طراحی و تولید این وسایل طیف گسترده‌ای از مهندسی پزشکی را در برمی‌گیرد.

اگر شما هم به دندان پزشکی رفته باشید و بر روی یونیت دندانپزشکی نشسته باشید، احتمالا حس کرده اید که سوار یک سفینه فضایی شده اید و تمام لوازم دندانپزشکی برایتان عجیب به نظر می رسد. حتما این پرسش برای شما به وجود می آید که ابزار دندانپزشکی دقیقا چه کاری می کنند و نام هر کدام از آن ها چیست.

در این مطلب سعی داریم شما را برای خرید تجهیزات دندانپزشکی ،ابزار دندانپزشکی،لوازم دندانپزشکی و همچنین کاربرد آنها آشنا کنیم. مخاطب این مطلب  از یک سو مراجعین به مطب های دندانپزشکی هستند و از سوی دیگر سایر متخصصین و افرادی که تمایل دارند اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهند.

ابزار دندانپزشکی

ابزار دندانپزشکی

دستگاه ساکشن

ساکشن یکی از دستگاه‌هایی است که کاربرد عمومی‌تری نسبت به سایر وسایل دندانپزشکی دارد، در حقیقت ساکشن‌‌ همان وسیله‌ای است که مانند جاروبرقی کار می‌کند ولی آب دهان شما را از داخل دهانتان به بیرون می‌مکد. این وسیله هنگام هر عمل دندانپزشکی در دهان شما گذاشته می‌شود. ساکشن با ایجاد یک محیط خلأ در درون خود باعث می‌شود که آب دهان شما به درون لوله آن کشیده شود. ساکشن‌ها معمولا یا با آب کار می‌کنند یا با هوا. ساکشن‌های هوایی مطمئن‌تر و بهداشتی‌ترند.

البته برای جراحی‌های دهان مانند جراحی دندان عقل و یا جراحی‌های لثه نیاز است که دندانپزشک شما از ساکشن‌ قوی‌تری استفاده کند چون در این صورت مقدار زیادی خون و مایعات وارد دهان شما می‌شود که لازم است بیرون کشیده شود تا محیط عمل برای کار دندانپزشک پاک و تمیز باشد. در این صورت ساکشن‌های جراحی استفاده می‌شوند. ساکشن‌های جراحی، قدرت مکش بسیار بالایی دارند و قادرند محتویات دهان را با قدرت بالا بیرون بکشند.

فرزهای دندانپزشکی

مهمترین وسیله ای که دندان پزشکان از آن استفاده می کنند، این مته ها می باشد.همانطور که از اسم این وسیله می توان حدس زد از آن برای تراش دندان و برداشتن پوسیدگی استفاده می شود. همانطور که می دانید میناهای دندان بسیار سفت هستند و تنها فرزهای الماسی می توانند آنها را برش بدهند. استفاده از این وسیله سر و صدای زیادی ایجاد می کند و به اعتقاد بسیاری از بیماران مته ها ترسناک ترین ابزار و تجهیزات دندان پزشکی هستند.

یونیت دندانپزشکی

یونیت صندلی شرکت اوستم یکی از مدرنترین و پیشرفته ترین دستگاههای حال حاضر در دنیاست . زیبایی وطراحی منحصر بفرد ، تکنولوژی روز دنیا و آپشن های گوناگون آن در کنار قیمت مناسب دستگاه از اصلی ترین مزیت های آن است.-ابزار دندانپزشکی

لایت کیور

دستگاه لایت کیور زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که دندان ترمیمی را با کامپوزیت پر میکنند  و برای محکم کردن آن از لایت کیور که با نور ماوراء بنفش باعث فشردگی سریع کامپوزیت میشود استفاده می کنند.

دستگاه لایت کیور دارای لامپ LED یا هالوژنی میباشد و همانطور که مطلع هستید مزیت  لامپ های LED مانند هالوژنی گرما تولید نمی کند و به همین دلیل کاربرد بیشتری دارد .

تابش نور لایت کیور سه نوع می باشد:

تابش پالس که شدت نور کم و زیاد می شود.

تابش RAMP  که شدت نور از کم شروع میشود و با گذشت زمان شدت نور  افزایش می یابد.

تابش ثابت هم بدین صورت است که نور با شدت ثابت تابیده می شود.

سرنگ دندان

تزریق داروی حسی به دندان‌ها توسط سرنگ تزریق انجام می‌گیرد. معمولا سوزن این نوع سرنگ‌ها از سرنگ‌های معمولی بلندتر است تا کار تزریق دقیق به نقطه دلخواه پزشک با تمرکز بیشتری صورت گیرد. نوع دیگری از سرنگ‌ها نیز وجود دارند که سرنگ‌های آب و هوا هستند، از این سرنگ‌ها معمولا در حین انجام خدمات دندانپزشکی استفاده می‌شود، سرنگی که مخصوص پاشیدن آب است، محیط دهان را از باقی‌مانده ضایعات دندانی تمیز می‌کند و سپس با سرنگ هوا محیط دندان خشک شده و برای عمل‌های جراحی توسط پزشک آماده می‌شود.-ابزار دندانپزشکی

اسکیلر

از ابزار اسکیلر برای پاک کردن جرم و پلاک‌ها در حجم وسیع استفاده می‌شود، بسیاری از بیماران به جرمگیری دندانی احتیاج داشته باشند، پزشک معالج به وسیله این ابزار جرم و پلاک باقی‌مانده روی دندان‌ها را به خوبی پاک می‌کند.

آینه دندانپزشکی

آینه دندانپزشکی ساده یکی از مهمترین ادوات مورد استفاده در اینسترومنت دندانپزشکی محسوب می‌شود، آینه دندانپزشکی دارای دو کاربرد است، کاربرد اصلی آن بررسی داخل دهان و دندان‌ها و معاینه قسمت‌های پشتی دندان‌ها که به راحتی قابل مشاهده نیست، است و کاربرد بعدی آن جابجا کردن زبان هنگام معاینه دندان‌هاست و پزشک با این وسیله زبان شما را در جهات مختلف مورد نیاز جابجا می‌کند بدون این که نیاز باشد با انگشت یا دست این کار را انجام دهد. معمولا آینه‌ها دارای دو سری آینه مقعر و آینه معمولی است که اولی برای بزرگتر نشان دادن فضای مورد بررسی و دومی برای داشتن یک تصویر واضح و دقیق استفاده می‌شود.

تجهیزات مربوط به اندو یا عصب کشی دندان

شاید معرفی تجهیزات اندو دندانپزشکی شما را یاد دندان درد بیندازد. همانطور که می‌دانید زمانیکه پوسیدگی‌های سطحی دندان ترمیم نشود، عفونت و پوسیدگی به عصب می‌رسد و به عصب دندان فشار وارد می‌شود و برای بیمار درد زیادی را به همراه می‌آورد. به همین دلیل بیمار باید سریعا اقدام به اندو یا عصب کشی کند. مهمترین ابزار برای عصب کشی دندان فایل است. اگرچه تجهیزات دیگری نیز در حین عصب کشی استفاده می‌شوند اما فایل‌ها ابزارهای مهمی در عصب کشی هستند.

پس از اینکه دندانپزشک فک را بی حس کرد، با استفاده از فرزهای مخصوصی دندان را برای خارج کردن ریشه آماده می‌کند. سپس با استفاده از فایل عصب را از دهان خارج می‌کند. فایل‌های مورد استفاده در عصب کشی دندان، سوزن‌های ظریفی هستند که بر اساس رنگشان کد بندی و سایز بندی می‌شوند. هرکدام از این سوزن‌ها، رنگ مخصوص به خود دارند به طوری که هنگام عصب کشی دندان، دندانپزشک با دیدن رنگ آنها می‌تواند فایل با سایز مدنظر خود را استفاده کند.

دستگاه پانورکس

در این نوع عکسبرداری کلیه دندانها در عکس وجود دارند که توسط اشعه با چرخش دور سر بیمار انجام می پذیرد. مدل های دستگاه های پانورکس دو مرکز چرخش – سه مرکز چرخش و چند مرکز چرخش می باشند.

مته‌های دندانپزشکی

مته‌های دندانپزشکی را توربین و انگل وایرموتور می‌نامند. این دو وسیله برای تراش دندان و برداشتن پوسیدگی به کار می‌روند. توربین مته دندانپزشکی است که در سر آن فرزهایی الماس نشان قرار داده می‌شود که می‌تواند می‌نای دندان را به راحتی تراش دهد. انگل مته دندانپزشکی است که سروصدای بیشتری دارد و دلیل‌اش هم این است که موتور قوی‌تری نسبت به توربین دارد. بهتر است دندانپزشک برای هر بیمار یک انگل و توربین جداگانه استفاده کند. این دستگاه‌ها با سرعت زیاد می‌چرخند و به وسیله سرهای برنده‌ای که دارند مینا و عاج دندان را برش می‌دهند.

دریل دندانپزشکی

این وسیله بدون شک ترسناکترین ابزار دندانپزشکی است و مطمئنا صدای آن را بارها در مطب دندانپزشکی شنیده‌اید. این نوع دریل‌ها معمولا با سرعت ۲۵۰ دور در دقیقه می‌چرخد و آب را داخل دهان شما می‌پاشد، پاشیدن آب هنگام کار با دریل به دلیل جلوگیری از آسیب رسیدن به مینای دندان هنگام تراشیدن آن است. قبل از انجام کار با دریل معمولا از داروهای بی‌حسی استفاده می‌شود بنابراین بعید به‌نظر می‌رسد که هنگام استفاده پزشک از دریل شما دردی احساس کنید.

تی برنیشر

تی برنیشر برای صاف کردن سطح آمالگام بعد از تمیز کردن آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت تراشیدن‌های اولیه آمالگام روی دندان به وسیله این ابزار صورت می‌گیرد. این ابزار دارای یک فلز نرم است که یک سر آن توپی و سر دیگر آن پدالی شکل است.

لوازم یکبار مصرف دندانپزشکی

هنگام خرید لوازم یکبار مصرف دندانپزشکی حتما به استاندارد بودن کالاهای مصرفی توجه کنید زیر از این اقلام در جهت استفاده در محیط درمانگاه یا حتی بیمار استفاده می شود و برای سلامتی بیمار باید از لوازم مصرفی بی کیفیت دوری کرد . به خصوص اگر بیمارانی دارای بیماری های عفونتی باشند امکان انتقال این عفونت ها به دیگر بیماران زیاد است .

خرید تجهیزات دندانپزشکی از دیدی دنت

کلیه لوازم و تجهیزاتی که هنگام خرید وسایل دندانپزشکی نیاز بود در بالا بهشون اشاره کردیم . اصلی ترین نکته انتخاب یک فروشگاه خوب با رعایت استانداردهای لازمه در ادندانپزشکی می باشد . فروشگاه دیدی دنت در زمینه خرید تجهیزات دندانپزشکی و همچنین فروش تجهیزات بصورت تک و عمده در خدمت شما عزیزان می باشد.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ در بخش منوی موبایل مشخص کنید.
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.