021-66583061

وبلاگ

یونیت دندان پزشکی چیست؟

لوازم و تجهیزات

فهرست عناوین

دندانپزشکی یکی از رشته‌های پزشکی است که بسیار حساس می باشد. این رشته پزشکی دارای تجهیزات و ابزارهای بسیار کاربردی و ظریف است، طراحی و تولید این وسایل طیف گسترده‌ای از مهندسی پزشکی را در برمی‌گیرد.(لوازم و تجهیزات)

یونیت دندان پزشکی یکی از ابزارهای اصلی و بسیار مهم در دندان پزشکی می باشد و ایجاد مشکل در این ابزار سبب مختل شدن کارایی مطب می گردد. بنابراین این دستگاه بیشترین توجه را در مطب و کلینیک دندانپزشکی به خود جلب می‌کند، به همین خاطر جایگاه بسیار مهمی را به خود اختصاص داده است. این دستگاه دندانپزشکی که از عناصر اساسی مطب هر دندانپزشک است. در یک مطب دندان پزشکی بیمار همیشه باید در اولویت باشد و وسایل درمانی به همراه تجربه بیمار باید نشان دهنده ی این اولویت باشد. صندلی دندانپزشکی نقطه اتصال درمان و راحتی بیمار است، به همین دلیل عملکرد و ظاهر در خرید یونیت دندانپزشکی از اهمیت یکسانی برخوردار است.

لوازم و تجهیزات

لوازم و تجهیزات

ورودی و خروجی های یونیت دندان پزشکی 

یونیت صندلی دندانپزشکی به عنوان یک دستگاه چند منظوره جهت انجام عملکرد های متفاوت خود نیازمند 3 ورودی زیر می باشد:

1- نیروی الکتریکی (برق)

جهت برقرای اتصالات و ارتباطات الکتریکی یونیت صندلی دندانپزشکی، روشن شدن شیر های برقی ، تامین انرژی جهت روشن شدن چراغ یونیت صندلی و… نیازمند نیروی برق هستیم.

2- آب

دومین ورودی حیاتی یونیت صندلی های دندانپزشکی، آب لوله کشی میباشد. خنک شدن سطوح در حال تراش دندانی ، ایجاد خلا در سیستم مکش ساکشن های آبی ، تامین میزان آب مورد نیاز جهت شستشو دهان بیماران و… از وظایف آب ورودی می باشد.(لوازم و تجهیزات)

3- هوای فشرده

اساس کار توربین های دندانپزشکی و سیستم های گردان یونیت صندلی ، بهرمندی از نیروی محرکه هوای فشرده است. ورود هوای فشرده (بدون رطوبت) به داخل سیستم های گردان و همچنین تامین نیروی کافی جهت حرکت آب مورد نیاز بخش های مختلف و عملکرد مکانیزم های پنوماتیکی یونیت دندانپزشکی از وظایف هوای فشرده می باشد.

چنانچه هر یک از پارامتر های ورودی سیستم با اختلال مواجه شود ، قطعا بخش های اساسی یونیت صندلی از کار می افتد.

طراحی یونیت دندانپزشکی

طراحی یونیت دندانپزشکی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. طراحی این وسیله باید طوری باشد که وسایل مورد نیاز دندانپزشک به راحتی در دسترس او قرار گیرد.

نحوه قرار گرفتن ابزار ها در یونیت های دندان پزشکی مختلف، متفاوت می باشد. هر برندی سعی دارد تا این وسیله را به گونه ای طراحی کند که به سادگی مورد استفاده دندان پزشکان و بیماران قرار گیرد و کمترین میزان خستگی را به دندانپزشک وارد آورد.(لوازم و تجهیزات)

یونیت در وهله اول نگهدارنده صندلی‌ای است که بیمار روی آن قرار می گیرد، تا دندان پزشک بتواند به راحتی او را معاینه کند. حفظ راحتی بیمار و تسلط پزشک در هنگام معاینه از ابتدایی‌ترین  ویژگی هایی است که برای یک یونیت دندان پزشکی به حساب می‌آید. بر همین اساس نیز طراحی یونیت به گونه‌ای است که می‌توان صندلی بیمار را در جهات مختلفی حرکت داد تا بیمار و پزشک بتوانند در راحت‌ترین حالت ممکن فرد بیمار را مورد معاینه و درمان قرار دهند.

علاوه بر این هنگام طراحی باید به جلوگیری از انتشار عفونت توجه شود. همچنین یونیت دندانپزشکی باید به شکلی باشد که به به راحتی نظافت شود. سطوح یونیت باید کاملاً صاف و صیقلی باشد تا به راحتی ضدعفونی و تمیز گردد. همچنین رنگ آن نباید تحت تأثیر محلول های ضدعفونی کننده،خراب و عوض شود.

توجه به استفاده ازغلاف های یکبارمصرف برای اینسترومنت ها در یونیت دندان پزشکی توصیه می شود. این اینسترمنت ها از ایجاد عفونت و انتشار آن در بین بیماران جلوگیری می نماید.(لوازم و تجهیزات)

یونیت دندانپزشکی شامل قسمت های مختلفی است مانند:
  1. صندلی
  2. چراغ روشنایی
  3. کراشوار(لیوان پرکن، دستشویی و ساکشن)
  4. تابلت
  5. جعبه باکس.

اجزای یونیت دندان پزشکی عبارتند از:

– صندلی یونیت دندانپزشکی

بیمار در طول درمان دندان خود روی صندلی یونیت مستقر می گردد. در طول درمان لازم است دندانپزشک بیمار را در حالت ها و ارتفاعات مختلفی بنشاند. بنابراین بسیار مهم است که صندلی بیمار را بتوان در ارتفاعات مختلف قرار داد. همچنین زاویه ی تکیه گاه صندلی را باید بتوان تغییر داد.(لوازم و تجهیزات)

با توجه به آنچه گفته شد انعطاف پذیری صندلی یونیت بسیار مهم است. علاوه بر آن به استحکام و مرغوب بودن صندلی هم باید توجه ویژه ای داشت. صندلی های یونیت دارای دو موتور است. موتوری برای ناحیه ی نشیمنگاه و برای تنظیم ارتفاع بیمار به کار می رود. موتور دیگر برای حرکت دادن پشتی استفاده می شود.

صندلی ها از نظر تفاوت های ساختاری و فیزیکی هنگام تولید متفاوتند. پس صندلی ها را در سه دسته ی U، X، Z یا I قرار می دهند. تکنولوژی ساخت صندلی ها، آنها را از نظر استحکام، قدرت و سهولت ساخت با هم متفاوت می نماید.

– تابلت دندان پزشکی

قسمت اصلی یونیت تابلت است. از این جهت تابلت مهمترین قسمت یونیت ندان پزشکی است که تمامی اینسترومنت ها (ابزار آلات مربوط به برشکاری و تراشکاری و…) روی آن قرار می گیرد.
معمولا بر روی تابلت کنترل های یونیت مانند چراغ، صندلی، کراشوار، لیوان پرکن و… قرار دارد. قسمت های مختلف تابلت شامل نگاتوسکوپ، صفحه کلید، محل قرار دادن اینسترومنت ها، سینی، شلنگ ها، سیم ها می باشد.(لوازم و تجهیزات)

– کاسه کراشوار و دوش آب لیوان

کاسه کراشوار یکی از قسمت ‌های بسیار مهم در حفظ بهداشت و سلامت بیمار محسوب می شود. گودی کاسه و فاصله مناسب آن از بیمار، باعث می‌شود تا موقع تخلیه آب دهان، اطراف کاسه خون آلوده نشود. آب ورودی به کراشوار باید بطور کامل درون کراشوار چرخش داشته باشد و تخلیه شود. همچنین طراحی کاسه این وسیله باید به گونه‌ای باشد تا خرده‌های آمالگام و یا دندان به سادگی نتوانند وارد فاضلاب شوند. معمولا کراشوار از جنس چینی، سنگ، پلاستیک و … ساخته می‌شوند تا مواد دندانپزشکی یا ضدعفونی باعث تغییر رنگ و خرابی در آنها نگردد.

ممولا در کنار کراشوار همیشه یک‌ دوش‌ آب‌ لیوان‌ نیز وجود دارد. با استفاده از این دوش می توان آب‌ مورد نیاز بیمار جهت‌ شستشوی‌ دهان‌ را تامین کرد. منبع تامین کننده آب کراشوار می‌تواند شیر آب و یا منبع‌ ذخیره آب‌ (Water Reservoir) باشد.

در یونیت‌های جدید، استفاده از آب‌ گرم‌ نیز در کراشوار ممکن شده است که گزینه مناسب‌تری برای بیماران می‌باشند. در دستگاه‌های حافظه‌دار پزشک می‌تواند دستگاه را برای مقدار (Water Quantity) و مدت زمان ریزش آب (Flow time) برنامه‌ریزی کند. همچنین در این دستگاه‌ها، زمانی که یونیت در وضعیت صفر قرار گیرد، دوش آب لیوان را برای بیمار به صورت اتوماتیک فول خواهد کرد.

– چراغ

در عملیات های دندانپزشکی، بسیار مهم است که دندان پزشک دید مناسبی بر روی ناحیه ی ترمیم یا جراحی داشته باشد.

برای اینکه دندانپزشک دید کاملی داشته باشد، وجود نور مناسب اهمیت بالایی دارد. نور مورد نیاز دندان‌پزشک ها در یونیت دندانپزشکی با یک چراغ تأمین می شود.(لوازم و تجهیزات)

چراغ های مورد استفاده از نظر فنّاوری به دو نوع زیر تقسیم بندی می شوند.

  1. چراغ های LED
  2. چراغ های هالوژنی.

انواع مختلفی چراغ ها، قیمت های متفاوتی دارند. هرچه فنّاوری ساخت چراغ جدیدتر و یا کیفیت نور ایجاد شده بهتر باشد قیمت نیز بیشتر است.

در تمامی‌ یونیت ها پایه‌ای‌ تعبیه شده است که‌ چراغ‌ دندانپزشکی‌ بر روی‌ آن‌ قرار می گیرد. این پایه باید متحرک بوده و نور را در زوایای مختلف به دهان بیمار بتاباند. سهولت چرخش وحرکت چراغ به طراحی پایه ی آن وابسته است.

– پدال پایی

پدال در یونیت دندانپزشکی برای کنترل چرخش ابزارهای مختلف، به عنوان مثال تنظیم صندلی یا فعال کردن اینسترومنت ها در بعضی از دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. در یونیت های پیشرفته، پدال های بی‌سیمی وجود دارد که علاوه بر امکاناتی که ذکر شد با قابلیت اتصال به Wi-Fi، پدال در اختیار دندانپزشک قرار می گیرد تا در حین جراحی و معاینه، دندانپزشک تسلط بیشتری بر روی بیمار داشته باشد.

تجهیزات دندانپزشکی دیدی دنت

برای خرید انواع یونیت و خرید تجهیزات دندانپزشکی میتوانید از سایت دیدی دنت استفاده کنید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ در بخش منوی موبایل مشخص کنید.
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.