021-66583061

وبلاگ

روکش دندان چیست؟

ارتودنسی و ایمپلنت

فهرست عناوین

ترمیم برخی از دندان‌ها بسیار ساده است و زمان بسیار کمی نیاز دارد اما ترمیم برخی دیگر ممکن است هم مدت زمان زیادی بطلبد و هم پیچیدگی‌های خاص خودش را داشته باشد. برخی دندان‌ها تنها با پر کردن ساده ترمیم می‌شوند اما برخی دیگر ممکن است به قدری آسیب دیده باشند که تنها با درمان ریشه و روکش دندان بتوان آن‌ها را نجات داد.(ارتودنسی و ایمپلنت)

روکش دندان (dental crown) یک ساختار کوچک به شکل تاج دندان طبیعی شما است که روی دندان‌های آسیب دیده قرار می‌گیرد. روکش‌های دندانی نه تنها استحکام را به دندان‌های ضعیف برمی‌گردانند بلکه ویژگی‌های ظاهری دندان طبیعی را، چه از لحاظ زیبایی و چه از لحاظ شکل و اندازه به آن برمی‌گردانند. روکش‌ها با کمک چسب و سیمان مخصوصی، روی دندان تراشیده و آماده شده نصب می‌شوند و تقریبا تا نزدیکی خط لثه را پوشش می‌دهند.

در واقع روکش کردن دندان ها به عنوان آخرین راه حل برای نگهداری دندان هاست. در مواقعی که از هیچ کدام از درمان های محافظه کارانه تر به دلیل از دست رفتن زیاد بافت دندانی نمی توان استفاده کرد، به روکش کردن دندان می توان فکر کرد.

ارتودنسی و ایمپلنت

ارتودنسی و ایمپلنت

روکش های دندانی چگونه کار می کنند؟

اگر یک یا چند دندان را از دست بدهید، پل به شما توصیه می شود. فضاهای باز مانده توسط دندان ها در نهایت باعث ایجاد دندانهای باقی مانده برای چرخش و یا تعویض به فضاهای خالی می شوند که منجر به گاز گرفتن می شوند. عدم تعادل ایجاد شده توسط دندانهای از دست رفته می تواند منجر به بیماری های لثه ای و اختلالات مفصل گیجگاهی فکی شود.پل ها عموماً برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته استفاده می شوند.(ارتودنسی و ایمپلنت)

آن ها فضایی که در آن دندان ها کشیده شدند را می گیرند. پل ها به دندان ها یا ایمپلنت های طبیعی اطراف فضای خالی اضافه می شوند. این دندان ها تکیه گاه های پل نامیده می شوند. یک دندان در حال تعویض به تاج متصل است. در مورد تاج, شما باید جنس روکشتان را انتخاب کنید. دندان پزشک می تواند به شما در تصمیم گیری براساس محل دندان (یا دندان ها), کارکرد آن, ملاحظات زیبایی شناختی و هزینه ای کمک کند. پل های چینی یا سرامیکی می توانند با رنگ دندان های طبیعی شما هماهنگ باشند.

کاربردهای روکش دندان

شکستگی های وسیع دندانی :

زمانی که حجم عمده ای از دندان یا دندان ها در اثر شکستگی های وسیع از دست رفته است، برای بازسازی دندان می توان از روکش استفاده کرد. البته باید دقت شود در بسیاری از موارد شکستگی ها، با کمک ترمیم های کامپوزیتی و یا بیلداپ های کامپوزیتی قابل بازسازی است و نیازی به تراش دندان ها و از بین بردن بافت باقی مانده دندان به منظور قرار دادن روکش نیست.

پوسیدگی های گسترده و عمیق:

گاهی در دندان هایی که به دلیل پوسیدگی های  بسیار جدی و وسیع، بافت بسیار اندکی از آن ها باقی مانده، انتخابی جز روکش کردن دندان نداریم.البته در بسیاری موارد این دندان ها نیازمند درمان ریشه، پست و کور و جراحی افزایش طول تاج هستند و در مرحله ی آخر برای حفظ دندان، روکش بر روی آن ها قرار داده می شود.(ارتودنسی و ایمپلنت)

– علاوه بر این، دندان هایی که به طور مادرزادی شکستگی دارند، مانند دندان میخی شکل یا دندان های کوچکتر از حد نرمال و نامتناسب، با کمک روکش دندان قابل بازسازی هستند.

– در مواردی که سایش دندان ها موجب از بین رفتن سطوح دندانی شده است، روکش دندان قادر به ترمیم آن خواهد بود.

– در مورد دندان هایی که رنگ نامتعارف و بدی داشته و در زیبایی ظاهر فرد تاثیر منفی دارند، نیز روکش دندان کارگشا است.

– مهمترین و اصلی ترین کاربرد روکش دندان، در مواقعی است که دندان تحت درمان ریشه قرار گرفته باشد. زیرا دندانی که تحت درمان ریشه قرار می­گیرد، آبی که در توبولهای عاجی دندان وجود دارد، از دست رفته و دندان مستعد شکستن قرار می گیرد. به همین خاطر لازم و ضروری است که دندانی که عصب کشی شده است، حتما روکش شود.

قبل از روکش دندان، از نسج داخل ریشه برای بازسازی تاج دندان کمک گرفته می شود. یک پست ریختگی ساخته شده و روکش دندان روی تاج پست قرار میگیرد. پست از نسج باقیمانده تاج محافظت می کند.

انواع روکش دندان عبارت است از:

روکش تمام فلز

این روکش به غیر از ایراد فلز رنگ بودنش، مزایای بسیاری دارد که سبب می شود برای دندان های آسیا بسیار مناسب باشند. روکش تمام فلز ساخته شده از آلیاژهایی چون طلا یا پلاتینیوم یا آلیاژهای فلزات اصلی مانند کبالت- کروم یا نیکل- کروم است. همین موضوع باعث مقاوم بودن آن در برابر شکستن، جویدن و گاز زدن مواد به نسبت سخت می باشد.(جراحی و ترمیمی)

این روکش نسبت به روکش های تمام فلز شباهت بیشتری به دندان های اصلی فرد دارد. از طرفی مقاومت آن از روکش های تمام سرامیکی بیشتر می باشد. اما همین فلز ترکیب شده با سرامیک گاهی در مرز لثه و دندان به شکل یک خط تیره به چشم می خورد و هر چه لثه بیشتر تحلیل برود، این خط مشخص تر خواهد بود. یکی دیگر از معایب این نوع روکش احتمال فرسایش دندان های مقابل دندان روکش شده بیشتر می شود. اما از مزایای آن می توان به همرنگ بودن با دندان های اصلی و استفاده به عنوان بریج های بلندی که نیازمند استحکام بیشتری می باشند اشاره نمود.

روکش تمام سرامیکی

از انواع روکش دندان می توان به نوع تمام سرامیکی آن اشاره کرد. روکش های تمام سرامیکی از مزیت‌ های بسیاری برخوردار هستند. اغلب از این روکش ها برای ترمیم دندان های جلویی استفاده می شود. نکته مهم و قابل توجه این است که این نوع روکش علاوه بر استحکامی که دارند از زیبایی خاصی نیز برخوردار می باشند. با مشاهده این نوع روکش متوجه خواهید شد که شباهت بسیاری از لحاظ زیبایی با مینای دندان دارند. نکته مهم و قابل توجه این است که در روکش های تمام سرامیکی از هیچگونه فلزی استفاده نمی شود بنابراین هیچ گونه حساسیتی در دندان ایجاد نخواهد شد.

از مهمترین انواع روکش های تمام سرامیکی می‌ توان به نوع زیرکونیا اشاره کرد که جزء زیر مجموعه این روکش ها محسوب می‌ شود. این روکش دارای استحکام بالایی است اما با توجه به اینکه به تازگی کشف شده به طور فراگیر استفاده نمی شود. اگر می خواهید که روکش دندان طوری انتخاب انجام شود که شباهت بسیاری به دندان‌ های واقعی داشته باشد ما به شما نوع تمام سرامیکی را پیشنهاد می کنیم. (جراحی و ترمیمی)

روکش آلیاژ طلا

از ترکیب مس، پلاتین و نیکل، آلیاژ طلا به دست می آید. این نوع روکش ها نیز از آلیاژ طلا ساخته می شود. این نوع روکش از بهترین انواع روکش دندان می باشد. استحکام و دوام روکش آلیاژ طلا بسیار بالا است و آن را به روکشی نشکن و ضد ترک تبدیل نموده است. هزینه ساخت این نوع روکش با توجه به مواد به کار رفته در ساخت آن بسیار بالا می باشد. همچنین رنگ آن به رنگ طلایی یا نقره ای است و طرفدار کسی طرفدار آن است. برای دندان های خلفی و آسیاب بدون شک بهترین انتخاب روکش آلیاژ طلا می باشد.-ایمپلنت دندان چیست ؟

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ در بخش منوی موبایل مشخص کنید.
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.