ارسال تمامی محصولات از 14 فروردین 1403 انجام می گیرد.

021-66583061

وبلاگ

مواد کف بندی در دندان پزشکی

مواد کف بندی در دندان پزشکی

فهرست عناوین

به طور کلی کف بندی به معنی لایه ی نازکی از مواد دندانپزشکی است که روی کف حفره قرار می گیرد تا از پالپ محافظت کند. این مواد به عنوان محافظ میان عاج ومواد ترمیمی عمل نموده ومیزان نفوذ مایعات دهان را در حد فاصل ترمیم دندان کاهش می دهد و ممکن است که دارای برخی خواص درمانی برای درمان نیز باشند. برای اینکار می توان از موادی مختلفی استفاده نمود که در این مطلب از سایت دیدی نت فروشگاه تجهیزات دندانپزشکی قصد داریم که به این موضوع یعنی انواع مواد کف بندی در دندانپزشکی بپردازیم.

در گذشته مردم اعتقاد داشتند که استفاده از مواد ترمیمی برای دندان می تواند برای دندان و به ویژه پالپ دندان مضر باشد و حساسیت هایی را پس از درمان برای فرد به وجود آورد به همین دلیل متخصصان دندانپزشکی احتیاج به یک ماده جهت محافظت از عاج دندان دارند. این مواد معمولاً بین مواد ترمیم و دندان قرار می‌گیرد و باعث حذف حساسیت پس از درمان خواهد شد.

عاج دندان به خودی خود عایق بسیار مناسبی است، به همین دلیل در حفراتی که بیش از دومیلی متر عاج بین حفره و دندان باقی مانده باشد نیازی به هیچ گونه مواد کف بندی نمی باشد وکافی است سطح داخلی حفره را با یک سیلر مناسب پوشاند. ضخامت عاج باقی مانده را میتوان با استفاده از رادیو گرافی تخمین زد. البته تجربه دندانپزشک و دانش او از ساختمان و آناتومی دندان و سّن بیمار و ترمیم قبلی نیز می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.
به طور کلی مواد کف بندی عبارتند از:
مواد کف بندی در دندان پزشکی

مواد کف بندی در دندان پزشکی

– لاینر:

بیشتر در حفره استفاده می شود وبه عنوان یک سبد عمل می کند ومی تواند اسید هارا خنثی کند .
بعضی از لاینرها حاوی فلوراید می باشند. از انواع آن می توان کلسیم هیدروکساید را نام برد که کلسیم هیدروکساید خاصیت درمانی دارد وقادر به تحریک پالپ برای ایجاد عاج ثانویه یا جبرانی است ) به عاجی که از بین رفته و دوباره توسط سلول های عصبی ساخته می شود عاج ثانویه می گویند. این ماده به خوبی توسط پالپ تحمل می شود، دارای اثر تسکین دهنده نیست ولی اثر آنتی باکتریال داشته و اثر ضد التهابی نیز دارد.

لاينرهاي با ضخامت كم را مي توان به دو دسته لاينرهاي محلول (با ضخامت 2-5 ميكرون) و لاينرهاي پسوس انسيون (به طور معمول با ضخامت 20 – 25 ميكرون) تقسيم نمود. از لاينرهاي ضخيم تر، (تحت عنوان cement liners با ضخامت 1000 200 -ميكرون)، به طور معمول جهت حفاظت حرارتي و درمان دارويي پالپ استفاده مي شود. اين مواد به طور معمول به دليل ضخامت، سختي يا استحكام ناكافي، به تنهايي در حفرات عميق استفاده نمي شوند.

-بیس:

– وارنیش:

این مواد در حفره دهان نامحلول هستند و لایه نازکی از این مواد نشت از دیواره ها و لبه های ترمیم بخصوص آمالگام را کاهش می دهد . توسط یک گلوله پنبه کوچک وارنیش به لبه ودیواره های حفره مالیده می شود . اگر وارنیش غلیظ باشد اثر خودرا ازدست می دهد بنابراین همیشه باید در آن را سریع ببندیم واگر غلیظ شد باید با حلال آن را رقیق کنیم .
وارنیش ها چون از نفوذ آمالگام به داخل عاج جلوگیری می کند در نتیجه از تغیر رنگ دندان نیز جلوگیری می کند . وارنیش نباید در زیر مواد ترمیم کننده رزینی مثل کامپوزیت برای حفاظت پالپ استفاده کرد زیرا حلال موجود در وارنیش ممکن است با رزین واکنش داده و آن را نرم کند.

– میکرو لیکیج:

اگرچه آمالگام به وسیله ی کندانسور به دیواره‌ های حفره فشرده می شود اما فاصله ای بسیار ریز بین دیواره حفره و آمالگام باقی می ماند که باکتری‌ها می‌توانند از این فضا استفاده کنند و به داخل دندان نفوذ نمایند. به این فرآیند میکرولیکیج یا ریزنشت می گویند.  وارنیش با پر کردن این فضا می تواند جلوی ورود باکتری ‌ها را بگیرد.

بناربراین در حال حاضر با کمک تکنیک‌های ترمیمی مناسب می‌توان از ریز نشت جلوگیری به عمل آورد. طبق آخرین دستاوردهای دندان‌پزشکی استفاده از مواد تمیزکننده می‌تواند باعث از بین رفتن باکتری‌های باقی‌مانده در حفره تراش‌ خورده شود.

ترمیم های کامپازیتی

در زیر تمام ترمیم های کامپازیتی باید از باندینگ های عاجی استفاده کرد. باندینگ های عاجی علاوه بر افزایش گیر ترمیم، موجب مهر و موم شدن دهانه ی توبول های عاجی ، کاهش حساسیت پس از کار و جلوگیری از تهاجم باکتریایی به پالپ می شوند.
به هنگام استفاده از باندینگ های عاجی باید به خاطر داشت که تمام سطوح حفره باید با ضخامت کافی از این مواد پوشانده شوند.برای اینکار بهتر است از چند لایه باندینگ استفاده شود وهر لایه با پوآر هوا نازک شود تا حلال آن نیز تبخیر گردد‌. البته باید توجه داشت که از پوآر هوا ذرات آب خارج نشود، چون این مسئله می تواند باندینگ را دچار اشکال نماید. به همین دلیل بهتر است پیش از کار ، پوآر هوای یونیت را با هوا زدن به آینه یا دستمال ، آزمایش کرد.

خرید مواد دندانپزشی (مواد کف بندی)

برای خرید مواد دندانپزشکی و دیگر مواد کف بندی می توانید از همین سایت دیدی دنت صفحه فروش مواد دندانپزشکی اقدام کنید یا مشاوره های بیشتر با ما در تماس باشید .

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ در بخش منوی موبایل مشخص کنید.
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.