ارسال تمامی محصولات از 14 فروردین 1403 انجام می گیرد.

021-66583061

وبلاگ

پر کردن دندان و مراحل آن

لوازم و تجهیزات

فهرست عناوین

پوسیدگی دندان یکی از مشکلات شایع در رابطه با دندان ها می باشد و در هر سنی ممکن است اتفاق بیافتد. یکی از راهکارهایی که برای حل این مشکل وجود دارد پرکردن دندان می باشد. در دندانپزشکی روش های متعددی برای رفع پوسیدگی دندان وجود دارد اما رایج ترین آن ها همان پرکردن دندان می باشد. وقتی دندان دچار پوسیدگی می شود با استفاده از این روش می توان دندان را حفظ کرد.

پر کردن دندان درمانی است که قرن‌هاست به منظور جلوگیری از کشیدن دندان و برای حفظ ساختار دندان پوسیده انجام می‌شود. پر کردن دندان یکی از پرکاربردترین درمان‌های دندانپزشکی است که برای بازسازی دندان آسیب دیده در سراسر جهان انجام می شود.

این نوع از درمان بیشتر در پوسیدگی‌هایی صورت می‌گیرد که خیلی عمیق نیستند. پر کردن یا ترمیم دندان به عملیات برگرداندن شکل ظاهری دندان آسیب دیده با مواد ترمیم کننده دندان را پر کردن دندان می‌گویند. حفره ناشی از پوسیدگی با مواد مخصوص دندانپزشکی پر شده تا سلامت دندان حفظ شود و از بیشتر شدن پوسیدگی و جدی شدن مشکل جلوگیری شود.-

لوازم و تجهیزات

لوازم و تجهیزات

 عوارض پوسیدگی دندان

قاعدتا پوسیدگی دندان بدون عارضه نخواهد بود و شما ممکن است دست کم تعدادی از عوارض زیر را تجربه کنید:

  • درد خفیف تا شدید دندان حین جویدن مواد غذایی.(لوازم و تجهیزات)
  • متورم شدن لثه ها دقیقا در اطراف دندانی که دچار پوسیدگی شده است.
  • احتمال دیدن علائم عفونت در اطراف همان دندان.
  • متورم شدن بخش هایی از صورت که رو یا اطراف دندان پوسیده است.
  • تیره شدن و معمولا سیاه شدن دندان مورد بحث.

تشخیص ضرورت ترمیم دندان

تنها دندانپزشک است که می تواند تشخیص دهد که پر کردن دندان ضروری می باشد یا خیر. دندانپزشک با آیینه دندانپزشکی سطوح هر دندان را به دقت معاینه می‌کند و به بررسی دندان ها و موارد غیر طبیعی در دندان ها می پردازد. دندانپزشک در صورت لزوم از تمام دهان یا بخشی از آن عکس می‌گیرد. دندانپزشک درمان مناسب را با توجه به شدت آسیب ناشی از پوسیدگی انتخاب می‌کند.

درواقع هدف از درمان پر کردن دندان این است که بافت پوسیده برداشته شود و حفره ایجاد شده با مواد مخصوص پر شود تا دندان ظاهری طبیعی و عملکردی مناسب داشته باشد.

مراحل پر کردن دندان

1- ابتدا برای اینکه در طول درمان دردی حس نکنید، دندانپزشک با استفاده از بی ‌حسی موضعی لثه و دندان شما را بی‌ حس می‌کند. به این ترتیب که ابتدا دندانپزشک موادی شبیه به ژل را مستقیماً بر روی ناحیه تحت درمان قرار می‌دهد تا فرآیند بی ‌حسی شروع شود. سپس ماده بی‌ حس کننده تزریق می‌شود.(لوازم و تجهیزات)

گاهی اوقات برای ایزوله کردن دندان از محیط دهان و جلوگیری از آلوده شدن آن باکتری‌های دهان، از یک ورقه لاستیکی کوچکی به نام رابردم استفاده می‌شود. این ورقه لاستیکی بر روی دهان کشیده می‌شود و محل دندان تحت درمان در ورقه لاستیکی سوراخ شده و دندان از ورقة لاستیکی بیرون میزند. به این ترتیب دیگر جریان بزاق دهان به دندان نمی‌رسد. همچنین در حین کار تصادفاً قطعات و مواد در حلق بیمار نمی افتد.

2- پس از بی حس شدن بافت‌ها ، بخش‌های پوسیده با دریل دندانپزشکی برداشته می شود تا به جای آنها مواد پر کننده دندان قرار گیرد. در مورد انتخاب مواد پر کننده دندان باید با دندانپزشک صحبت کنید.

3-در مرحله بعد دندان پزشک محل خالی شده از پوسیدگی را برای اطمینان از حذف کل پوسیدگی بررسی می کند. سپس به منظور آماده سازی دندان برای مرحله پر کردن، این حفره از باکتری ها و  باقی مانده های پوسیدگی پاک می شود. در صورتی که این پوسیدگی نزدیک ریشه دندان باشد، ممکن است دندان پزشکتان از گلس اینومر، رزین کامپوزیت یا مواد دیگر برای محافظت از عصب استفاده کند. پس از پرکردن این حفره تقریبا کار دندانپزشک به پایان رسیده است و به صیقل آن دندان می پردازد.

4- در نهایت دندانپزشک دندان را پولیش می‌کند.

معرفی مواد پر کاربرد در ترمیم دندان:

پیشرفت‌های چشمگیر حاصل شده در دندانپزشکی باعث شده که مواد مختلفی برای پر کردن دندان در اختیار دندانپزشکان و بیماران وجود داشته باشد.  متخصص بهترین نوع را با توجه به عوامل متعدد در نظر می‌گیرد. به خاطر داشته باشید که تمام مواد، مناسب استفاده در تمام موقعیت‌ها نیستند. دندانپزشک مناسب‌ترین ماده را با توجه به نیازها و ضرورت‌های پزشکی و تخصص موجود تعیین می‌کند.(لوازم و تجهیزات)

پرکردن دندان با آمالگام

پر کردن دندان با کمک ماده ای به نام آمالگام یکی از روش های پر کاربرد می باشد که به آن مواد مخلوط دندانی یا مواد سیاه نیز گفته می شود. این ماده در رنگ های نقره ای یا سیاه موجود است و در پودر آن موادی از جمله روی، نیکل و نقره وجود دارد و مقدار مشخصی از جیوه نیز با این مواد ترکیب شده است که در نهایت یک ماده درخشان و انعطاف پذیری را ایجاد می کند که می توان برای پر کردن دندان از آن استفاده کرد. همچنین باید گفت که دیگر مواد نیز مانند مس و قلع با درصدهای مختلفی در این ماده براق استفاده شده است.-جراحی آپیکواکتومی چیست؟

پرکردن دندان با کامپوزیت

پر کردگی‌های کامپوزیتی معمولا از جنس شیشه‌های پودری و رزین اکرلیک هستند. پر کردگی‌های کامپوزیتی ظاهری شبیهه دندان طبیعی دارند و از این رو طرفداران بیشتری دارند. از دیگر مزیت‌های مواد کامپوزیتی این است که در صورت استفاده از آن لازم نیست بخش سالم دندان تراشیده شود. کامپوزیت بر خلاف فلز دچار خوردگی و تغییر رنگ نمی شود. این نوع ماده پرکردنی انتخاب مناسبی برای دندان‌هایی است که هنگام جویدن غذا فشار کمتری را متحمل می‌شوند و همچنین برای ترمیم پوسیدگی‌های کم بهترین گزینه است.

اما از نقطه ضعف کامپوزیت‌ها این است که برای ترمیم پوسیدگی‌های بزرگ مناسب نیستند و هزینه آن نسبت به آمالگام بیشتر است. مواد سازنده کامپوزیت دندان نسبت به آمالگام دوام کمتری داشته و همچنین برای پر کردن با کامپوزیت زمان بیشتری لازم است. همچنین مواد کامپوزیتی نسبت به لک شدن با چای و قهوه حساس‌تر هستند.(لوازم و تجهیزات)

پر کردن دندان با طلا

همان طور که می دانید، طلا گران ترین ماده برای پر کردن دندان است و تنها زمانی به کار برده می شود که استحکام بسیار بالا مد نظر باشد. ترمیم طلایی مشابه ترمیم سرامیکی در لابراتوار آماده می شود و به افرادی پیشنهاد می شود که می خواهند پرکردگی مقاوم در برابر تغییر رنگ و خوردگی داشته باشند. طلا اجازه نمی دهد آب دهان، باکتری و ذرات غذا طلا در سوراخ ناشی از پوسیدگی نفوذ کنند. معایب پر کردن با طلا آشکار است، این انتخاب هزینه سنگینی دارد و رنگ زرین آن کاملاً مشخص است.-آبسه دندان و علائم آن چیست؟

پر کردن دندان با سرامیک (پرسلین)

پرکردگی های سرامیکی شبیه به پرکردگی های طلا می باشند. آنها به نوعی غیر مستقیم بوده و  روند درمانی بیش از یک جلسه به طول می انجامد. پر کردگی های سرامیکی معمولا گران هستند ولی از جهاتی با پر کردگی های طلا تفاوت دارند. مثلا پرکردگی های سرامیکی شکننده تر از طلا می باشند اما در عوض شبیه دندان طبیعی بوده و می توان ظاهر طبیعی دهان و دندان ها را با آن حفظ نمود.

نحوه پر کردن دندان در کودکان

ابتدا  دندانپزشک دندان کودک را کامل معاینه کرده و احتمال دارد عکس پرتوی ایکس از آن بگیرد. سپس با تزریق بی حسی دهان‌ را بی‌ حس می‌کند. با استفاده از دریل دندانپزشکی بخش‌های پوسیدة دندان تراشیده می‌شوند. بسته به این که پوسیدگی چقدر گسترش یافته باشد نوع ترمیم انتخاب می‌شود. اگر پوسیدگی زیاد نباشد دندان پر میشود اما اگر پوسیدگی گسترده و عمیق باشد و خطر شکستن دندان وجود داشته باشد از روکش استفاده می‌شود. پس از پر کردن باید بهداشت دهان و دقت رعایت شود تا پوسیدگی مجدد اتفاق نیفتد.(ارتودنسی و ایمپلنت)

پس از پر کردن دندان

بی‌حسی موضعی دندان پس از چند ساعت از بین می‌رود، بنابراین بهتر است از کودک بخواهید تا از نوشیدن مایعات خیلی سرد یا خیلی گرم خودداری کند و غذا را با دندان‌های سمت پرکردگی نجود. حساسیت به گرما و سرما تا چند هفته پس از پرکردن دندان طبیعی است؛ اما اگر حساسیت پس از این مدت برطرف نشد یا دندان هنگام جویدن درد گرفت، احتمالاً باید پرکردگی دستکاری شود.-جراحی و ترمیمی-جراحی دندان چیست؟

مسواک زدن روزانه و استفاده مرتب از نخ دندان را به کودک یادآوری کنید و فرزندتان را دست‌کم سالی دو بار برای معاینه به نزد دندانپزشک ببرید. به خاطر داشته باشید که پوسیدگی دندان یک بیماری قابل پیشگیری است و با رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت حرفه‌ای می‌توان تا سال‌ها از پوسیدگی دندان دوری کرد.

مزایای پر کردن دندان کودکان

پر کردن و رفع پوسیدگی دندان های شیری کودکان می تواند مزیت های زیادی داشته باشد که برخی از آن ها عبارتند از:

– پر کردن دندان های شیری کودکان باعث می شود که بهداشت و شرایط لازم برای رشد دندان های زیرین فراهم می شود.

– از گسترش عفونت جلوگیری می شود و دیگر نیاز به عصب کشی برای کودک به وجود نمی آید.

– کودک می تواند به درستی صحبت کند، غذاها را به درستی بجود و تغذیه صحیح و مناسب برای کودک فراهم می شود.-ا

– همچنین پر کردن دندان های شیری کودکان باعث می شود که آن ها متحمل درد دندان پوسیده نشوند. پیامد های پوسیدگی دندان می تواند شامل موارد زیادی شود از جمله حواس پرتی در مدرسه، درد و بی خوابی شبانه؛ لذا بهتر است که پوسیدگی دندان کودکان جدی گرفته شود و هرچه سریع تر برای رفع آن اقدام شود.(ارتودنسی و ایمپلنت)

مراقبت های مهم بعد از پرکردن دندان:

تا چند ساعت خوراکی و غذا نخورید.

معمولاً تا چند ساعت پس از پر کردن، دندان شما به دلیل تزریق ماده بی حس کننده حالت کرختی و بی حسی دارد، اثر این مواد بی حسی تا چند ساعت بعد کاهش یابد. بهتر است تا زمانی که بی حسی دندان بر طرف نشده، از خوردن غذا و یا مصرف نوشیدنی پرهیز نمایید به دلیل اینکه بی حس بودن دندان، مانع تشخیص شما در مورد گرم بودن یا سرد بودن غذا یا نوشیدنی می شود، در چنین شرایطی ممکن است خوراکی خیلی داغ یا یخ مصرف کنید که دهان و دندان های شما توانایی پذیرش آن را نداشته باشد.(ارتودنسی و ایمپلنت)

علاوه بر این ممکن است در اثر بی حس بودن فضای دهان و بافت لثه ها، بدون اینکه متوجه شوید لب یا بخش داخلی گونه خود را گاز بگیرید و بافت دهان شما آسیب ببیند. اگر تا زمان از بین رفتن مواد بی حسی نمی توانید صبر کنید، بهتر است غذاهای سبک و نرم مانند پوره سیب زمینی، ماست یا سوپ ملایم یا آب با دمای معمولی میل کنید. همچنین در حال خوردن غذا از طرف دیگر دهان برای جویدن استفاده کنید و کمی مراعات کنید تا دندان شما به حالت عادی برگردد.-جراحی دندان چیست؟

غذا را به آرامی گاز بزنید و بجوید.

گاز گرفتن فشار بسیار زیادی را بر روی دندان ها ایجاد کند، و لذا ممکن است پس از پر شدن آنها را خیلی زخمی کنید. بنابراین هنگام جویدن غذا، وقت زیادی را صرف کنید و سعی کنید تمام غذا را یکجا نخورید؛ این باعث می شود که دندان های شما از داشتن نیروی لازم برای جویدن جلوگیری به عمل آید.در صورت امکان ، در طرف مقابل دندانی که پر شده اقدام به خوردن و جویدن غذا کنید.

 از نوشیدنی های بسیار گرم یا سرد اجتناب کنید.

تا چند روز اول دندان های پر شده نسبت به گرما و سرما حساسیت زیادی نشان می دهند و این یک امر طبیعی است؛ اما اگر درد حاصل از این حساسیت پس از گذشت چند روز کم نشد ویا درد بصورت شبانه یا نبض دار بروز کرد حتما به دندان‌پزشک خود مراجعه نمایید.

استفاده از مسکن.

به طور کلی پس از پر کردن دندان احتیاج به مسکن خاصی نیست اما اگر احساس درد زیادی داشتید می توانید برای کاهش درد با مشورت پزشک خود از داروهای مسکن استفاده نمایید.(ارتودنسی و ایمپلنت)

سعی کنید روزی دو بار مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

مسواک زدن و نخ کشیدن و نظافت دهان و دندان در هر شرایطی باید جزء برنامه های روزانه هر فرد باشد، اما این موضوع پس از بروز پوسیدگی دندان و درمان آن، اهمیت بیشتری پیدا می کند. لازم است بدانید پوسیدگی دندان در اثر باقی ماندن ذرات ریز مواد غذایی بین دندان های شما و تجمع پلاک دندانی به وجود می آید. در واقع باقی ماندن ذرات ریز مواد غذایی زمینه ساز رشد و تکثیر باکتری ها و پلاک دندانی می شود.-انواع آبسه دندان و روش های درمان آن

این موضوع پس از مدتی مینای دندان را مورد حمله قرار داده و موجب پوسیدگی دندان می شود. استفاده مرتب از مسواک و نخ دندان و اهمیت دادن به بهداشت دهان و دندان میتواند سلامت دندان ها، لثه ها و بافت درونی دهان شما را تضمین کند. شاید برایتان جالب باشد که دهان یکی از اعضای سیستم گوارش شماست. از این رو سلامت دهان و دندان ها باعث سلامتی دستگاه گوارش می شود.

ترمیم دندان با امالگام

امروزه برای ترمیم دندان ها بسته به نوع، میزان و محل پوسیدگی از مواد مختلفی استفاه می شود که یکی از این مواد آمالگام می باشد.

آمالگام یک ماده ترمیمی فوق العاده و انعطاف‌پذیر است. این ماده در دندانپزشکی کاربرد فراوانی دارد. آمالگام یک ماده غیرهمرنگ دندان است که

مخلوطی از فلزات است که از جیوه مایع و آلیاژ پودری متشکل از نقره، قلع و مس است. تقریباً نیمی از آمالگام دندان از نظر وزن، جیوه است. البته شرکت‌های مختلف تولیدکنندهٔ پودر آمالگام دندانی، درصدهای مختلفی از جیوه ، نقره، قلع و مس را در محصولات خود به کار می‌برند. در ترکیب نهایی، بیشترینِ مواد متشکله شامل جیوه (۵٠ درصد) و سپس نقره است. با اینکه آمالگام از جیوه تشکیل شده است اما به هیچ عنوان سمی نمی باشد. جیوه استفاده شده در آمالگام جیوه آزاد می باشد که بخار سمی ندارد.

پر مصرف ترین ماده ترمیم دندان در گذشته آمالگام بوده بوده است. این ماده نزدیک به ۲ قرن است که وارد عرصه دندانپزشکی شده و به دلیل مزایای فراوانی که دارد، از سوی بسیاری از متخصصین و دندانپزشکان زیبایی مهر تایید دریافت کرده است.-جراحی و ترمیمی

مزایای ترمیم دندان با امالگام

آمالگام یک ماده ترمیمی فوق العاده و انعطاف‌پذیر است و در دندانپزشکی‌ها به چند دلیل استفاده می‌شود.

آمالگام ارزان است و نسبتاً استفاده آسانی دارد و در طول جاگذاری در دندان، به راحتی شکل می‌پذیرد. برای مدت کوتاهی نرم می‌ماند لذا می‌تواند حجم‌های نامنظم دندان راپر کند و سپس سفت می‌شود.

آمالگام نسبت به مواد ترمیم‌کننده دیگر مانند کامپوزیت‌ها دارای طول عمر زیادی است. طبق مطالعه‌ای در سال ۱۹۸۹ بیشتر آمالگام‌ها ۱۰ تا ۱۲ سال دوام می‌آورند در حالی که کامپوزیت‌های دندانی نصف این مدت دوام می‌آورند. به هر حال این اختلاف با کار کردن پیوسته روی خصوصیات فیزیکی کامپوزیت‌ها، کاهش یافته‌است.

پر کردن با آمالگام دوام بالاتری دارد. اما بسیاری از مردم از ظاهر آن خوششان نمی‌آید، میزان جیوه موجود در ماده آمالگام حدود ۵٠ درصد است، اما مقدار آزاد شده آنقدر کم است که هیچ ضرری برای سلامتی ندارد.

مراحل پر کردن دندان با آمالگام

قدم اول بی‌حس کردن ناحیه مورد نظر است و پس از آن مینای پوسیده با لیزر یا مته پرسرعت تمیز می شود. پس از زدودن پوسیدگی دندان به صورتی که بتوان آن را پر کرد و جویدن خوبی داشت در می‌آید. اگر پوسیدگی خیلی بزرگ و عمیق باشد درون دندان با یک لایه آستر برای جلوگیری از حساسیت دندان و نشت کردن پوشیده می‌شود.-جراحی و ترمیمی

در قدم بعدی سوراخ با آمالگام پر می‌شود. قبل از سخت شدن آمالگام دندانپزشک آن را برای فیت شدن در ناحیه و ایجاد برجستگی‌های لازم تراش می‌دهد. در قدم آخر گاز گرفتن امتحان شده و پرشدگی تنظیم می‌شود تا از راحت بودن سطح آن در دهان اطمینان حاصل شود

پر کردن و ترمیم دندان با پرسلین(سرامیک)

این مواد معمولاً ترکیبی از پرسلین، سرامیک و پودر شیشه می باشند. پرسلین سرامیک دندانی کاملا همرنگ ساختار دندان می باشد و به سادگی نیز لک نمی شود که این ویژگی مهمی است و ازین نظر برای کسانی که به زیبایی و همرنگ بودن دندان های خود در ترمیم دندان اهمیت می دهند بسیار کاربردی می باشد. همچنین از دیگر ویژگی های مهم و بارز سرامیک یا پرسلین، مقاومت و استحکام آن می باشد.

مواد پر کننده سرامیکی (تمام سرامیک) معمولا طی پروسه های اینله و انله دندان های خلفی مورد استفاده قرار می گیرند. این پر کننده ها در لابراتوار ساخته می شود و سپس توسط متخصص ترمیمی و زیبایی در محل حفره دندان نصب می شوند.(لوازم و تجهیزات)

در رابطه با هزینه استفاده از این نوع مواد برای ترمیم باید گفت که استفاده از آن هزینه نسبتا بالایی دارد. پرکردن و ترمیم دندان با پرسلین(سرامیک) گاها نسبت به کامپوزیت هزینه بیشتری نیز دارد، زیرا در این روش ترمیمی دندانپزشکی، لابراتوار دندانپزشکی نیز درگیر می‌شود و یا از تکنولوژی رایانه ای تخصصی در این روش بهره گرفته می‌شود. گفته می شود ترمیم دندان با پرسلین از نامشخص ترین و زیباترین انواع پرکردگی در دندان ها می باشد، اما کمی شکننده و آسیب پذیر هستند.

به طور کلی سرامیک برای بیمارانی که می‌خواهند برای داشتن دندان‌هایی زیبا و در عین حال مقاوم سرمایه گذاری کنند، انتخابی مناسبی می باشد.

تفاوت ترمیم دندان با سرامیک و طلا

پر کردن دندان با کمک سرامیک مشابه پر کردن دندان با طلا یکی از روش های گران قیمت می باشد و معمولا در یک جلسه انجام می شود اما استفاده از طلا معمولا در دو جلسه صورت می گیرد. تفاوت دیگری که این دو روش با یکدیگر دارند این است که میزان شکنندگی سرامیک نسبت به طلا بیشتر می باشد و به همین خاطر استفاده از سرامیک نیاز به مراقبت بیشتری دارد و تفاوت دیگر اینکه رنگ سرامیک مشابه دندان می باشد که بر خلاف طلا، بسیار طبیعی تر به نظر می رسد و همچنین در برابر لک بسیار مقاوم می باشد.(لوازم و تجهیزات)

مراقبت های پس از ترمیم :

  • تا ۲ ساعت پس از درمان، از خوردن مواد خوراکی جویدنی خودداری نمائید ( نوشیدن مایعات ایرادی ندارد ) و تا ۴ روز از خوردن مواد خوراکی سفت و ترد مانند آجیل ، چیپس ، ته دیگ و …و همچنین مواد چسبنده مانند آدامس ، پنیر پیتزا ، گز ، خرما و … خودداری فرمایید .
  • در صورت ترمیم دندان با مواد همرنگ به مدت ۴ روز از خوردن و نوشیدن غذا و نوشیدنی رنگی ( مانند نوشابه ، قهوه ، چای و … ) جهت جلوگیری از رنگ پذیری دندان خودداری فرمایید .
  • احساس بلندی دندان ناشی از بی حسی است در صورتی که بعد از برطرف شدن بی حسی احساس بلندی داشتید به دندانپزشک خود مراجعه نموده و در جهت رفع آن اقدام نمائید .
  • احساس درد پس از ترمیم دندان مخصوصا هنگام خوردن مواد غذایی طبیعی است و به مرور برطرف خواهد شد و گاهی تا یک ماه طول میکشد در صورت درد شدید و مداوم جهت درمان ریشه به دندانپزشک خود مراجعه نمائید .
  • پس از اتمام درمان و پایان جلسه درمان قبل از برطرف شدن بی حسی دندان داروی ضد درد مصرف نمائید .
  • ترمیم دندان با طلا

    پر کردن دندان با طلا بسیار شایع می باشد. پرکردن دندان پوسیده با ماده پرکننده طلا، جزو گرانترین روش های پرکردگی دندان به شمار می رود. طلا تنها زمانی به کار برده می‌شود که استحکام بسیار بالا مورد نظر باشد. ترمیم طلایی مشابه ترمیم سرامیکی در لابراتوار آماده می‌شود. ترمیم دندان با طلا به افرادی پیشنهاد می‌شود که می‌خواهند پرکردگی مقاوم در برابر تغییر رنگ و خوردگی داشته باشند. طلا اجازه نمی‌دهد آب دهان، باکتری و ذرات غذا طلا در سوراخ ناشی از پوسیدگی نفوذ کنند.

    بهترین موارد استفاده از طلا برای پوسیدگی‌های کوچک تا متوسط در دندان‌های عقبی که ازنظر زیبایی تأثیر زیادی ندارند، بیمارانی که عادت دندان‌ قروچه داشته و یا غذای خود را سفت می‌جوند، می باشد. پر کردن دندان با طلا به بیش از یک جلسه نیاز دارد.(ابزار دندانپزشکی)

    مزیت های پر کردن دندان با طلا

    1- استفاده از طلا دوام بالایی دارند و حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال برای شما عمر می کنند. اگر چه غالبا عمر آنها بیش از این است؛ به طور کلی عمری طولانی دارند.

    2- طلا دچار خوردگی و ساییدگی نمی شود و در برابر تغییر رنگ نیز مقاوم هستند.

    3- پر کننده طلا مقاومت و استحکام بسیار بالایی دارد و هیچ نگرانی از تحمل فشار فک در مورد آن وجود ندارد.

    4- بعضی افراد زیبایی طلا را دوست دارند و ترجیح می دهند که از این قبیل مواد برای ترمیم دندانشان استفاده نمایند.

    اشکالات احتمالی پر کردن دندان با طلا

    – استفاده از طلا برای ترمیم دندان بدلیل اینکه رسانای قوی سرما و گرما می باشد ممکن است تا چند هفته پس از پر کردن دندان حساسیت زیادی ایجاد کنند.(ابزار دندانپزشکی)

    – استفاده از طلا در ترمیم دندان هزینه‌ی بسیار زیادی نسبت به آمالگام و کامپوزیت دارد.

    – در برخی از بیماران حساس به فلزات خاص ممکن است واکنش‌های ناخواسته ایجاد کند. (برای جلوگیری از این اتفاق می‌توان آزمایش مربوطه را انجام داد)

    – برای کسانی که میخواهند ترمیم دندانشان دقیقا مشابه ساختار دندانشان باشد کاربردی نمی باشد زیرا با رنگ دندان سالم تفاوت زیادی خواهد داشت.

    – طلا ممکن است در طول چند سال ساییده شود به‌خصوص اگر دندان مقابل دارای تاج سرامیکی یا چینی بوده و یا فرد عادت به دندان‌قروچه و جویدن سفت غذا داشته باشد.

    – پرکردگی طلا همانند جواهرات از قالب‌ریزی فلز مذاب تولیدشده که ممکن است در اطراف آن شکاف‌های ریزی بین طلا و دندان وجود داشته باشند. این شکاف‌ها محل مناسبی برای ایجاد عفونت می ‌باشند.(ابزار دندانپزشکی)

    توصیه های بعد از پرکردن دندان

    رعایت بهداشت پس از پر کردن دندان بسیار اهمیت دارد، مسواک زدن تمام سطوح روی دهان را تمیز می کند ولی برای حذف پلاک های بین دندانی لازم است که بین دندان ها را حداقل یک بار در روز با استفاده از نخ دندان تمیز کنید. جهت معاینه و جلوگیری از بروز پوسیدگی بهتر است که هر 6 ماه یک بار به دندان پزشک مراجعه کنید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ در بخش منوی موبایل مشخص کنید.
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.