021-66583061

وبلاگ

اینله و اُنله ی دندان چیست؟

اینله و انله ی دندان

فهرست عناوین

پر کردن دندان یکی از روش های قدیمی و متداول برای رفع پوسیدگی دندان ها می باشد که اینکار به طور مستقیم توسط مواد مختلفی مانند آمالگام، طلا، کامپوزیت و.. انجام می شود اما روش دیگری نیز برای رفع پوسیگی دندان ها وجود دارد که به آن روش های غیرمستقیم می گویند. در این روش ترمیم در خارج از دهان ساخته می شود. ابتدا در یک جلسه از حفره ای که قصد ترمیم آن را داریم قالب گرفته می شود و پس از ساخت رستوریشن در لابراتوار در جلسه بعدی در جای خود قرار داده می شود. ترمیم های غیرمستقیم متداول شامل اینله و انله ی دندان است. اینله ها گسترش کمتری دارند و برای جایگزینی میزان تخریب کمتر استفاده می شوند درحالیکه انله ها قسمت بیشتری از دندان ها را پوشش می دهند.

اینله و اُنله ی دندان برای چه کسانی مناسب است؟

اینله و اُنله ی دندان نوعی ترمیم دندان هستند که بیشتر برای دندان های عقبی که دچار پوسیدگی های خفیف تا متوسط شده اند و یا ترک خوردگی و شکستگی دارند اما از طرفی این آسیب آنقدر جدی نیست که بیمار نیاز به روکش داشته باشد، مورد استفاده قرار می گیرند. افرادی که دندان های آن ها به شدت دچار پوسیدگی و خرابی می باشد و در عین حال بخش هایی از دندان هایشان سالم است و نمی توانند دندان های خود را با پر کردن درمان کنند، بهترین روش درمان برای این افراد اینله و اُنله ی دندان می باشد. با این روش، دندان پزشک می تواند به حفظ ساختمان دندان اصلی بیمار کمک کند. درواقع اینله اونله راه‌حلی بین پر کردن و روکش است.

 

اینله و انله ی دندان

اینله و انله ی دندان

اینله

اینله برای درمان حفره های بزرگ است و چند جلسه طول می کشد و در مقایسه با فرآیند پر کردن دندان فرآیندی کند تر دارد. اینله از نظر اندازه و شکل برای پر کردن دندان تفاوت دارد و در برخی موارد نادر ممکن است با شکست رو به رو شود. این راهکار در نهایت شکاف ها و فضا هایی به وجود خواهد آورد که احتمال انباشته شدن ذرات باقی مانده غذا، باکتری ها، التهابات، حفره های دندانی و ..بیشتر است که منجر به بیماری های دهانی می شود. اینله ها پرهزینه تر از پر کردن دندان هستند.

انله

انله یا (Onlays) یک نسخه بزرگتر از اینله است که در آن بخش اعظم دندان های آسیاب دچار فرسایش و پوسیدگی شده است. همانطور که میدانید دندان های آسیاب 4 برآمدگی جانبی دارند و زمانی که بیش از دو برآمدگی دچار آسیب شوند ما به جای مواد پر کننده معمولی از انله دندان برای ترمیم استفاده می کنیم. بنابراین تفاوت اینله و انله دندان در واقع میزان پوشش و حمایت آن ها از دندان های آسیب دیده است. اگر آسیب کم باشد و تنها دو برجستگی از دندان پشتی حفره ایجاد شده باشد ما از اینله و اگر زیاد و بیش از دو عدد باشد از انله دندان استفاده می کنیم.

مزایای اینله و انله ی دندان

یکی از مزایای روش اینله و انله دندان این است که از قالب استفاده می شود . به همین دلیل ماده پر کننده شباهت فوق العاده ای با دندان طبیعی دارد.

علاوه بر این روکش همه سطح های جونده و سطح های طرفی دندان را می پوشاند و بدین وسیله قسمت های تیره رنگ دندان پنهان می ماند . قسمت انله بزرگ تر از اینله می باشد و قسمت یا همه سطح جونده را می پوشاند . اینله کوچک تر می باشد و درون دندان قرار می گیرد . البته به علت وقت زیادی که این روش به خود اختصاص می دهد هزینه بیشتری نسبت به روش های دیگر دارد .

اینله و انله در بین متخصصین با نام کامپوزیت های غیر مستقیم شناخته شده اند که بخاطر استقامت بالا در برابر ساییدن دندان ها دارای ماندگاری زیاد هستند . دوام آن ها بیشتر از 30 سال می باشد . البته می بایستی در نظر گرفت دوام و استقامت آن ها به اندازه پرسلن یا ترمیم های فلزی نمی باشد و امکان دارد بعد از مدتی تغییر رنگ دهند . برای برطرف کردن این مشکل باید از روش های بلیچینگ استفاده کرد .

تفاوت اصلی اینله و انله دندان

انله فرایندی است که برای دندان های به‌شدت آسیب دیده یا آن هایی که تاج یا برآمدگی دندانشان (و به طور کلی سطحی که با آن غذا می جوند) خراب شده استفاده می کنند.

در این روش دندانپزشک با استفاده از مته‌ای مخصوص سطوح پوسیده دندان را می تراشد و آن را برای نصب انله آماده می کند. سپس قالب دندان بیمار را به آزمایشگاه دندانسازی می فرستد و سوراخ دندان را با انله موقتی پر می کند تا در این فاصله (که انله در آزمایشگاه ساخته می شود) دندان آسیب نبیند.

حدود یک هفته بعد، آنله دائمی آماده می شود و دندانپزشک یک نوبت دیگر به بیمار می دهد. در جلسه دوم، او آنله اصلی را روی دندان بیمار قرار می دهد و بعد از اطمینان از متناسب بودن آن، آن را سر جایش می چسباند.

مزایای ترمیم اینله و انله دندان

– ظاهر طبیعی: یکی از ویژگی های درمان با روش اینله و انله، این است که ظاهر طبیعی دندان حفظ می شود و به حفظ ساختمان دندان اصلی بیمار کمک می شود. همچنین در مقایسه با مواد سفیدی که برای پرکردگی ها استفاده می شوند، احتمال تغییر رنگ یا لکه دار شدنشان بسیار کمتر است.

– پوسیدگی: یکی دیگر از مزایای این روش این است که به دلیل محکم چسبیدن و جفت شدن با دندان، احتمال پوسیدگی در لبه های کناری دندان کمتر است.

– طول عمر: آنها نسبت به پرکردگی ها ماندگاری و طول عمر بیشتری دارند. اینله و انله در بین متخصصین با نام کامپوزیت های غیر مستقیم شناخته شده اند که بخاطر استقامت بالا در برابر ساییدن دندان ها دارای ماندگاری زیاد هستند .

تهاجم کمتر: با انتخاب ترمیم اینله و انله دندان، دندانپزشک شما می تواند از روش های تهاجمی که سلامت دندان را به خطر می اندازند دوری کند. با این دو ترمیم شما می توانید سلامت، ظاهر، عملکرد و دوام دندان های خود را بازیابی نمایید.(ارتودنسی و ایمپلنت)

بهداشت: برخلاف پرکردگی های ضعیف و ناقص، اینله ها و اُنله ها به دلیل اینکه متناسب با دندان هر شخص ساخته می شوند مانع تجمع پلاک (ماده ای شفاف و چسبناک که در دهان ساخته می شوند و حاوی باکتری است) روی دندان می شوند و به همین دلیل تمیز نگه داشتن آنها آسان تر است.

معایب ترمیم اینله و انله دندان

اینله و انله با وجود تمام مزایایی که دارند، معایبی نیز دارد که مهمترین آنها به شرح زیر است:

ترمیم دندان به روش اینله و انله، نسبت به سایر روش های پر کردن دندان، بسیار زمان برمی باشد و این یکی از مهمترین معایب آن می باشد.

همچین استفاده از این روش نسبت به سایر روش ها هزینه های بیشتری را نیز با خود به همراه خواهد داشت.

اگر مینای دندان پیش از ترمیم به هر دلیلی تخریب شده باشد، احتمال فرسایش اینله و انله و دندان هایی که روی آنها چفت می شوند، بسیار بیشتر است.

تبحر و مهارت دندانپزشک برای استفاده از این درمان، یکی از مهمترین نکات در دریافت ترمیم اینله و انله دندان می باشد و عدم مهارت دندانپزشک می تواند باعث شکست در این درمان شود.

اگر پس از این درمان، بهداشت دهان و دندان به خوبی و به طور کامل رعایت نشود، گوشه های دندان ممکن است دچار پوسیدگی شود.

مراقبت

همانطوری که همه ما باید در طول روز از دندان های طبیعی خود مراقبت کنیم، ترمیم دندان به روش اینله و انله نیز نیاز به مراقبت دارد. شما باید سعی کنید که ازطریق مسواک زدن روزانه حداقل دو بار و نیز استفاده از نخ دندان به طور مرتب، سلامت و بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمایید. علاوه بر این نیز باید به طور مرتب هر چند وقت به دندانپزشک مراجعه کنید تا هرگونه مشکل مربوط به دهان و دندان هایتان را در همان مراحل اولیه تشخیص بدهد.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات سربرگ در بخش منوی موبایل مشخص کنید.
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.